zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten


 recente Blogs  vorige blog van Massagraf  volgende blog van Massagraf  overzicht blogs van Massagraf  Massagraf in Strips


 The Ricky Gervais Show (2010 - 2012)

20 maart 2014


Ricky Gervais is niet het hoofdpersonage van deze animatieserie. De keuze om dat als eerste zin van deze recensie te typen berust op het feit dat Gervais voor sommige kijkers als een afstotingsfactor kan gelden. Hoe grappig The Office ook was, Gervais kan zelf vaak tergend en arrogant overkomen. Maar zelfs als je geen fan van hem bent is The Ricky Gervais Show zeker een aanrader, omdat de focus op een man ligt die vele malen beminnenswaardiger is.
Die man is Karl Pilkington (rechts hierboven). Op zich is hij helemaal niets bijzonders: hij heeft nauwelijks een opleiding gedaan, was van beroep radioproducer, en had eigenlijk niets Wikipediawaardigs gedaan. Maar toch heeft hij een enorme cultstatus op zijn naam staan. Waarom? Dat weet The Ricky Gervais Show prima te exploiteren: iedereen houdt van Karl omdat hij Karl is.

In het ronde, sinaasappelvormige hoofd van Karl zitten twee hersenhelften die werken zoals geen andere. Een kruising tussen volslagen idioterie en out-of-the-box genialiteit. Met zijn droge Mancunian accent verzint hij de meest bizarre one-liners die per definitie kans maken op een Ig Nobelprijs.

"Why didn't evolution make a giraffe good at carpentry so it could build a ladder?"
"[Jellyfish] are 97% water or something, so how much are they doing? Just give them another 3% and make them water. It's more useful."
"They keep saying that sea levels are rising an' all this. It's not to do with the icebergs melting, it's because there's too many fish in it. Get rid of some of the fish and the water will drop. Simple. Basic science."

Een beetje geschiedenis is hier op zijn plaats: eeuwen geleden geleden (2001) waren Ricky Gervais en Stephen Merchant nog niet beroemd. Hun succesvolle carrières begonnen bij Xfm, een Londense radiozender. Daar kregen ze per toeval een producent die met recht wel een beetje apart kan worden genoemd. Ze begonnen Karl steeds meer te leren kennen en zagen een komische (en letterlijke) goudmijn in zijn ronde hoofdje, waarna hij werd uitgenodigd om voor de microfoon te komen zitten in plaats van achter de schermen.

Daarmee was een succesformule geboren. Helaas werden hun gesprekken op de radio om de twee minuten onderbroken door muziek, waardoor ze besloten om een stapje verder te gaan met een nieuwe uitvinding genaamd de podcast. De podcasts met Ricky, Stephen en Karl waren zo succesvol dat ze nu nog in het Guinness staan als meest gedownloade podcasts ooit.

Gervais deed er daarna alles aan om Karl te exploiteren, zoals in het succesvolle reisprogramma An Idiot Abroad waarin Karl moet zien te overleven in de rimboe. De volgende stap was om de oude podcasts nieuw leven in te blazen door er een animatie van te produceren voor HBO.
Er is dus niets speciaal voor deze animatie ingesproken: alles wat je hoort zijn dezelfde podcasts die al jaren te downloaden zijn. Het enige wat deze animatie dus toevoegt is, nou, animatie. En die animatie is vaak creatief gestoryboard, de personages interessant ontworpen en de stijl is over het algemeen vrolijk en gelikt. Er lijkt vooral veel werk te zijn gestopt in het creatieve ontwerp achter de serie, dat voor een klein deel bestaat uit de drie heren voor de microfoon en voor een groot deel uit de drie heren in de letterlijke context hun eigen gespreksonderwerp.

Maar waar praten onze helden dan allemaal over? Chimps, freaks en knobs zijn onderwerpen die vaak de revue passeren. Zo is er het terugkerende segment Monkey News, waarin Karl een onbetrouwbare anekdote over apen van een obscure internetsite presenteert als "nieuws". De rest van de tijd hebben ze discussies over het nut van kwallen, waarom je nooit dakloze Chinezen ziet en over hoe Karl laatst een kwartier lang in zijn tuin zat te kwijlen om te zien hoeveel kwijl hij had. En de ruzies, rollenspellen en filosofieën die hier uit ontstaan leiden vaak tot hilarische scenario's.
Die scenario's worden dan op een mooie manier omgezet in animatie. Praat Karl bijvoorbeeld over een vrouw in de Tweede Wereldoorlog die romantische brieven krijgt van haar onromantische man aan het front, dan zie je Karl in de damesmode van de jaren 40 in een contemporain huis. Er moet vooral wat gezegd worden over het ontwerp van de personages, zij het voorgrond of achtergrond: allemaal uniek en toch in dezelfde nostalgische Hanna-Barberastijl.

"For the past few years, Ricky Gervais, Stephen Merchant and Karl Pilkington have been meeting regularly for a series of pointless conversations. This, is one of them.", zegt de man in de intro. De gesprekken gaan dus overal en nergens over en Karls inbreng maakt het absoluut de moeite waard. Er is wel discussie over de legitimiteit van zijn persoonlijkheid; hoewel de consensus is dat Karl geen typetje speelt lijkt hij soms toch wel érg apart, alsof Ricky hem wat tips influistert. Maar voor velen blijft Karl een heilige; een beroemdheid die geen beroemdheid wil zijn en daardoor zichzelf blijft, en wat voor een zichzelf.
The Ricky Gervais Show heeft een 8,1 op IMDb en ik geef het eindcijfer 8.

Bedankt voor het aflezen, tot volgende week.
 vorige blog van Massagraf  volgende blog van Massagraf

Reageer in ons op deze blog.
Laatste Forum-reactie (# 5) van Martin op 29 augustus 2015 om 00:05:

Rick & Morty is inderdaad erg goed.


© 2014
Massagraf / StripSter
20 maart 2014

 www.studiomassa.nl

http://www.stripster.eu/?/scripts/blogs_pagina.php?id=839&titel=blog Massagraf: The Ricky Gervais Show (2010 - 2012)