zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten


 recente Blogs  vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk  overzicht blogs van Dirk  Dirk in Strips


 Perspectief 1

23 februari 2013


Perspectief, dat is geen klein onderwerp, dus ga ik er enkele blogs aan besteden. Ik begin met de basis en werk zo stilaan op naar wat ingewikkelder zaken. Dit zal tegelijk een goede opfrissingsoefeining voor mezelf worden.

Begin is de groene lijn, die de horizon voorstelt. Een mannetje loopt door een leeg landschap... Merk op dat het hoofd van ons mannetje samenvalt met de lijn van de horizon.
Maken we nu abstractie van ons mannetje. Enkel zijn hoofd houden we als referentiepunt. Vanuit dat punt (ons VLUCHTPUNT of verdwijnpunt) kunnen we (rode) lijnen trekken in alle richtingen, de VLUCHTLIJNEN. In deze hebben we naast de vluchtlijnen, ook horizontale en verticale lijnen. Deze laatste staan los van het vluchtpunt.
Met deze abstracte lijnen, kunnen we een eerste simpele tekening creƫren. De lijnen van de daken, de gevels, de straat en de dwarsstrepen leiden allemaal naar ons vluchtpunt op de horizon. De lijn van de horizon zelf is bijna helemaal verborgen achter de gebouwen.

We gaan een stap verder. In de eerste reeks bevond de lijn van de horizon zich ongeveer in het midden van het beeld. Een menselijke figuur in onze tekening zou zich steeds met zijn hoofd op deze horizonlijn moeten bevinden.
Dat is niet zo in de volgde reeks tekeningen. Hier trekken we de lijn van de horizon, met daarop ons vluchtpunt, helemaal bovenaan (1), of zelfs zo hoog dat ons vluchtpunt zich buiten de tekening bevindt (2).
Nu hebben we een vogelsperspectief (of het perspectief van een mannetje op een toren, op een heuvel, of in een luchtballon; dat kan ook).
Voor de rest blijft alles hetzelfde: de vluchtlijnen vertrekken nog steeds vanuit ons vluchtpunt. Merk op dat in de tweede tekening hierboven, het vluchtpunt zich naar links heeft verplaatst. Ook daar kunnen we mee spelen.

Na het vogel- komt het kikkerperspectief. Nu bevindt de lijn van de horizon zich onderaan onze tekening (1), of valt ze volledig samen met de onderste rand van ons tekenblad (2).
Merk op dat ik het vluchtpunt hier naar rechts verplaatste.
Op de tweede tekening hierboven bevindt het vluchtpunt zich zelfs geheel buiten de tekening. Vandaar uit vertrekken onze vluchtlijnen. Met nog enkele verticale en horizontale lijnen erbij krijgen we een interieur.

Dat was in het kort het perspectief met 1 vluchtlijn. De tekeningen hierboven ogen natuurlijk wat steriel. Daarom geef ik ook wat toepassingen uit de praktijk. Om te beginnen een plaat uit mijn strip Hokus, pokus, penalty. Een tekening uit vogelpersctief, de (groene) lijn van onze horizon bevindt zich bovenaan, buiten de eigenlijke tekening, en ons vluchtpunt bevindt zich redelijk in het midden. Je zal zien dat ik wat slordig was bij het trekken van de (rode) vluchtlijnen. De vluchtlijn vanuit het venster rechtsboven mist het vluchtpunt volledig...
Maar een perspectief met 1 vluchtpunt is niet enkel nuttig bij te tekenen van een landschap of een interieur. Kijk maar eens naar de tekening hieronder, met minimale achtergrond. Toch helpen de vluchtlijnen om de actie vorm te geven.
(uit SAM, door Ohm)

Volgende keer doen we er een tweede vluchtpunt bij en wordt het al wat ingewikkelder.
 vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk

Reageer in ons op deze blog.
Laatste Forum-reactie (# 136) van Eric op 30 september 2017 om 13:23:

Ah, 1963, toen de winters nog echt winters waren.
Weer een leuk inkijkje in dat jaar.


© 2013
Dirk / StripSter
23 februari 2013

 http://monsieurtoupet.be/

http://www.stripster.eu/?/scripts/blogs_pagina.php?id=757&titel=blog Dirk: Perspectief 1