zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten


 recente Blogs  vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk  overzicht blogs van Dirk  Dirk in Strips


 Aymond

28 juli 2012


Soms is het wel eens interessant om te kijken hoe een professioneel tekenaar het doet. Hieronder een kijk in de werkwijze van Philippe Aymond, die uitlegde in Spirou hoe hij zijn strip Lady S tekende, op scenario van Jean Van Hamme. Interessant, niet om alles zomaar klakkeloos over te nemen, maar gewoon om te weten hoe een ander het doet. En Philippe Aymond is zeker niet één van de minstens. Je moet wel iets kunnen om te mogen samenwerken met de grote Van Hamme. Hij werkte in het verleden ook met Pierre Christin en Max Cabanes. Hij is in ons taalgebied ook gekend als tekenaar van de reeks Apocalypse Mania.
Aymond haalt aan dat hij als tekenaar altijd invloeden met zich mee draagt, niet enkel uit het stripverhaal, maar zeker ook uit film en TV. Regisseur Sergio Leone haalt hij aan als grote invloed, voor de manier van vertellen en het opbouwen van de kaders en de strippagina.
Soms zijn dit trouwens heel bewuste invloeden, want voor het uiterlijk van zijn personages durft hij zich wel eens te inspireren op bekende gezichten uit de filmwereld. Een beetje 'typecasting' eigenlijk. Let wel: de bekende koppen dienen enkel als uitgangspunt waarmee Aymond als tekenaar aan het werk gaat. De Hollywood-ster is soms nog moeilijk te herkennen in het eindresultaat (dus nog wat anders dan vroeger Archie Cash, alias Charles Bronson).
De actiescènes tekent Aymond uit de losse pols om ze daarna in het net uit te werken. Modellen komen daar eigenlijk niet aan te pas. De tekening komt bijna vanzelf; de opbouw van de scène is daar het moeilijkst.

Maar voor de meer passieve houdingen, bijvoorbeeld mensen in discussie rond een tafel, komen voorbeelden uit de realiteit wel van pas. Dus houdingen uitproberen en natekenen voor een spiegel!
Voor de decors inpireert Aymond zich meestal op foto's. Tenzij het plaatsen betreft die hij zelf erg goed kent. Regelmatig trekt hij er dus op uit om deze of gene stad te verkennen die een rol zal spelen in zijn verhaal. Niet met een schetsboek in de hand (dat kost teveel tijd) maar met een fotocamera.
Hoe gaat hij concreet aan het werk bij het uitwerken van een strippagina? Beginpunt is het storyboard.
Dat wordt ingescand en dan op de computer op dezelfde schaal geplaatst als de toekomstige tekenplaat. Dan plaatst hij de teksten in de tekstballonnen. Aymond ontwierp trouwens zelf de letters hiervoor, op basis van zijn eigen handschrift.
Dan maakt hij op losse bladen meer doorgedreven schetsen, die hij in zijn digitaal storyboard integreert. Dat alles wordt dan afgedrukt in een fijne blauwe inkt. Op die afdruk wordt dan de gedetailleerde schets gemaakt die zal dienen als uitgangspunt voor het inkten.
Door die schets op schets-techniek probeert Philippe Aymond de energie van de eerste ruwe schets te behouden in zijn afgewerkte tekening.
Inkten zelf gebeurt met penseel en Chinese inkt, dus nog op de ouderwetse manier.
 vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk

Reageer in ons op deze blog.
Laatste Forum-reactie (# 136) van Eric op 30 september 2017 om 13:23:

Ah, 1963, toen de winters nog echt winters waren.
Weer een leuk inkijkje in dat jaar.


© 2012
Dirk / StripSter
28 juli 2012

 http://monsieurtoupet.be/

http://www.stripster.eu/?/scripts/blogs_pagina.php?id=575&titel=blog Dirk: Aymond