zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten


 recente Blogs  vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk  overzicht blogs van Dirk  Dirk in Strips


 Spanningsboog

25 februari 2012


Erg belangrijk in een langer verhaal om de aandacht van je publiek vast te houden. Maar wat is een spanningsboog juist, en belangrijker, hoe creëer je die? Een paar antwoorden aan de hand van het boek Kill your Darlings van Rogier Proper...
Wat is een spanningsboog?

Rogier Proper: Het is de spanning die je in het begin van het verhaal creëert en die aan het einde ingelost wordt.

Je personage(s) heeft bepaalde doelen die hij wil realiseren, of het komt in een situatie terecht waaruit hij zich moet zien te redden. Slaagt hij hier al of niet in?
Door onderweg allerlei barrières op te werpen die je personage moet zien te overwinnen, zo hou je de lezer aan je verhaal gekluisterd.
En hoe creëer je nu zo'n spanningsboog in je scenario?

1. Karakteriseren.
De lezer van je strip moet zich betrokken voelen bij de karakters en hun problemen. Het heeft geen belang of je karakter goed of slecht is, maar als lezer moeten we kunnen meeleven met het personage. Vaak kunnen we ons zelfs beter vereenzelvigen met een personage met ook wat slechte eigenschappen. Wat tips:
- een karakter moet een doel hebben in het verhaal - het wil iets bereiken of voorkomen.
- een karakter kan tegengestelde eigenschappen hebben; een eigenschap die het bereiken van het gestelde doel bemoeilijkt.
- een karakter moet een achtergrond hebben (minstens in het achterhoofd van de scenarist - we moeten niet per se de hele biografie expliciet in het verhaal vertellen).
- een karakter moet iets bijzonders hebben, iets intrigerends.

Deze eerste stap is essentieel. Je kan nog zulke knappe intriges of stijlvolle actiescènes op papier zetten, als we niet meeleven met de personages, haken we af als lezer. Het zal ons worst wezen hoe het verhaal afloopt.
2. Dramatiseren.
Je moet spanning creëren tussen de verschillende karakters. Door het samenbrengen van verschillende karakters (met tegengestelde, of toch niet gelijklopende doelen), creëer je drama: conflicten, confrontaties.
De karakters moeten zo op elkaar worden afgesteld dat je basisverhaal zo spannend en aangrijpend mogelijk wordt.
Wat ook tot de spanning kan bijdragen: je laat de lezer de obstakels en gevaren voor de personages, beter of eerder inschatten dan de personages zelf. Als lezer weten we net iets meer; we zien het gevaar opdoemen, voor het personage iets doorheeft.
En ook: personages moeten elkaar niet de (volledige) waarheid vertellen. Als lezer weten we of kunnen we vermoeden dat de karakters elkaar beliegen... weer meer drama.
3. Structureren.
In ons basisverhaal moeten we een structuur aanbrengen, voor we kunnen spreken van een scenario. Door de scènes in een bepaalde volgorde te plaatsen, geef je ritme en structuur aan je verhaal. Telkens weer in functie van het creëren van optimale spanning, om de lezer in het verhaal te trekken.
De scenarist stelt het oplossen van problemen steeds voor zich uit, en als een probleem opgelost lijkt, doemt er een nieuw obstakel op. Dat geeft spanning aan het verhaal.
Hoe gaat het verder?
Hoe loopt het af?
Wat laten we wel of nog niet zien?
Alles om de lezer nieuwsgierig te krijgen.
De structuur moet ook niet lineair zijn. Waarom niet beginnen met het einde of een deel van het einde? Zo maken we de lezer nieuwsgierig. Hoe is het zover gekomen?
Het bovenvermelde geldt heus niet enkel voor thrillers. Obstakels en problemen kunnen best ook louter psychologisch van aard zijn.

(afbeeldingen uit Sirena)
 vorige blog van Dirk  volgende blog van Dirk

Reageer in ons op deze blog.
Laatste Forum-reactie (# 136) van Eric op 30 september 2017 om 13:23:

Ah, 1963, toen de winters nog echt winters waren.
Weer een leuk inkijkje in dat jaar.


© 2012
Dirk / StripSter
25 februari 2012

 http://monsieurtoupet.be/

http://www.stripster.eu/?/scripts/blogs_pagina.php?id=421&titel=blog Dirk: Spanningsboog