--> Archief  --> Nieuwsoverzicht



Persbericht van Comic House

Oosterbeek, maandag 19 augustus 2002.

Stripdeal Comic House en Algemeen Dagblad. AD koopt acht nieuwe stripverhalen voor de komende vier jaar.

Het Algemeen Dagblad en Comic House zijn overeengekomen om gedurende de komende vier jaar maar liefst acht nieuwe Nederlandse stripverhalen te produceren. Deze acht verhalen zullen bestaan uit twee nieuwe stripseries met de titels 'Bob Evers' en 'De Gesloten Cirkel'.
De Bob Evers stripverhalen zijn gebaseerd op de gelijknamige jeugdboekenserie. Van deze nog altijd populaire serie van de omstreden schrijver Willy van der Heide (tegenwoordig voortgezet door Gouden Strop-winnaar Peter de Zwaan), zijn sinds de vijftiger jaren ruim vijf miljoen boeken verkocht. Op initiatief van scenarist Koen Wijnkoop en stripuitgeverij Arboris krijgt deze onverwoestbare reeks nu nieuw leven ingeblazen door de enorm veelzijdige striptekenaar Hans van Oudenaarden. Tekenaar en scenarist houden zich bij hun remake trouw aan de originele serie, waarin de Amsterdamse HBS'ers Arie Roos (dik en zeer slim) en Jan Prins (zuinig en precies) talloze spannende avonturen beleven met hun Amerikaanse vriend Bob Evers. Het eerste verhaal, dat medio november van start gaat, is een bewerking van het klassieke 'Een vliegtuigsmokkel met verrassingen'.
De tweede serie, met als voorlopige titel De Gesloten Cirkel, betekent de rentree van striptekenaar Eric Heuvel, die op dit moment genomineerd is voor de Stripschapspenning voor het beste stripalbum van dit jaar. Heuvel werkte al eerder voor het AD. In samenwerking met Martin Lodewijk tekende hij ruim zeven jaar de stripserie 'January Jones', en maakte daarna op eigen kracht bijna vijf jaar de strip 'Bud Broadway'. 'De Gesloten Cirkel' staat vanaf maart 2003 dagelijks in het AD. Het wordt een serie verhalen in de trant van de film 'The Matrix' waarin zaken als het geheim van de piramiden, tijdreizen, graancirkels, ufo's en aanverwante raadselen een grote rol spelen. De serie, geschreven door scenarist Frits Jonker, heeft als centraal thema 'de tijd', die telkens een gesloten cirkel blijkt. Het veranderen van één schakel (gebeurtenis) verandert automatisch alle aansluitende schakels. Maar de cirkel blijft, hoe dan ook, gesloten. De hoofdpersonen uit de strip besluiten dit mysterie tot op de bodem uit te zoeken en slepen de lezer in vier delen mee in een wirwar van geheimen, onverklaarbare zaken, wonderlijke gebeurtenissen en spannende intriges.

Het Algemeen Dagblad kreeg al ruim tien jaar geleden de Stripschapspenning omdat de krant zich "...verdienstelijk maakt voor het Nederlandse beeldverhaal door een grote voorkeur aan de dag te leggen voor exclusieve produkten van eigen bodem...", aldus het juryrapport. Nog steeds streeft de krant ernaar om zoveel mogelijk te informeren en te amuseren met behulp van beelden. Bij wijze van experiment verscheen er twee jaar geleden op 1 april zelfs een krant zonder foto's met actuele striptekeningen in plaats van foto's tot de voorpagina aan toe. Met de nieuwe series Bob Evers en De Gesloten Cirkel wil het Algemeen Dagblad de lange reeks van inmiddels beroemd geworden strips continueren.

Comic House, agent voor veertig internationale stripauteurs, is opgetogen over het contract. Het snel achtereen verdwijnen van veel belangrijke stripbladen in Nederland, België en Frankrijk tegen het einde van de negentiger jaren, luidde een periode in waarin het er voor stripmakers niet gemakkelijker op werd om hun werk te publiceren. De tijd dat lezers het geduld konden opbrengen om een week te wachten tot de volgende uitgave van het lijfblad werd bezorgd, is voorgoed voorbij. Ook de striplezer lijkt gewend geraakt aan de snelle en hapklare informatie die kenmerkend is voor de moderne vorm van communicatie.
Dat betekent volgens Hans Buying van Comic House echter niet het einde van de strip; "Het is hooguit het einde van het stripBLAD. Als medium verouderd en door alsmaar voortdurende bezuinigingen inhoudelijk verarmd. Ik behoor nog net tot de generatie die elke week trouw in de gang voor de brievenbus op de Pep stond te wachten, tjokvol spannende stripverhalen van auteurs van wereldklasse. Maar in de jaren tachtig en negentig stonden steeds minder lezers op die bekende plof op de mat te wachten. De formule van een wekelijks stripblad met vervolgverhalen werkte al een hele tijd niet meer. Dat leidde natuurlijk tot bezuinigingen, en daarmee tot een steeds armzaliger betaling van de auteurs. Men bracht de wekelijkse frequentie in sommige treurige gevallen zelfs terug naar een twee-wekelijkse. En al die maatregelen samen zorgden er natuurlijk alleen maar voor dat het met de meeste stripbladen nog eerder afgelopen was, dan strikt noodzakelijk.
Maar de strip zelf is springlevend! Kijk naar de nieuwe verschijningsvormen op internet. En ook veel literaire uitgevers zijn tegenwoordig aan strips begonnen. Nu zelfs Proust en Gerard Reve in stripvorm verschijnen, is ook de 'literaire strip' volwassen. Bovendien stelen in bijna alle Nederlandse dag- en weekbladen de zogenaamde 'gag-strips' (afgeronde grappen van 1 strook of 1 pagina) de show. Een vervolgverhaal kan eigenlijk alleen nog maar in een constante en dagelijkse frequentie. En daarvoor is een krant natuurlijk een voor de hand liggend medium. Met strips als Sigmund in de Volkskrant en S1NGLE in Het Parool en het Algemeen Dagblad weten we hoe verknocht de lezers aan een dagelijkse krantenstrip kunnen raken. Wij zijn dan ook blij met deze samenwerking met het AD, die ongetwijfeld een nieuwe impuls voor de Nederlandse strip zal betekenen.


© André Wijntjes 2002
André Wijntjes / StripSter
19-08-2002