zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-07-18     01:13

1 - Datum: 2019-04-23 10:15 - Afzender: michel2019
Wat is je favoriete Amerikaanse strip?
Je mag maar 1 comic/ comic-strip/ comic-book of comic-reeks noemen.
Uitleg mag.
groetjes
2 - Datum: 2019-04-23 21:46 - Afzender: J Kippers
Leuk initiatief,Michel. Ik heb het al heel wat keren aan de grote klok gehangen en doe het nu lekker weer:Watchmen door Alan Moore. De beste schrijver ooit. Alles wat die man schrijft is geniaal. Wat dat betreft waren er ook andere boeken van dhr Moore die ik als favoriet had kunnen noemen:Top 10, League of extraordinairy Gentlemen, Vfor Vendetta, om er een paar te noemen. En wat is jouw favoriete Amerikaanse strip, Michel?
3 - Datum: 2019-04-23 22:44 - Afzender: dirk
Ik zou ook Watchmen zeggen... maar is dat niet Engels?
4 - Datum: 2019-04-24 08:31 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Alan Moore is zeker een Brit. :)

Slecht 1 comic kiezen is een verdomd moeilijke opgave.... Er is zo veel (zeker als we ook de Britten meetellen.. en de canadezen), ik zou al het werk van Alan Moore (vergeet Swamp Thing en Promethea zeker ook niet), Neil Gaiman (Sandman, natuurlijk, maar ook Mr Punch en Signal to noise!), Grant Morrisson (the Invisibles, Animal Man, the Filth, en zo veel andere pareltjes) en Warren Ellis (ik geef geen bloemlezing, de man is bij wijlen briljant) willen noemen, laat staan andere must reads zoals Elephantmen, en.., en... Echt te veel op op te noemen.

Maar als ik er 1 moet kiezen, ga ik voor:
Cerebus van Dave Sim (en Gerhard)

Het is een beest van een comic, duizenden pagina's verzameld in hoofdstukken in "telefoonboek-formaat". Niet alleen lang maar ook zowat alle genres omvattend. Begonnen als een Conan avontuur-parodie, overgaand in politieke en religieuze satire, uitstapjes naar romantiek en hommage aan literatuur (o.a. Oscar Wilde en Ernest Hemingway) en filosofie/theologie. Soms landen overspannende avonturen, soms discussie- en relatiegebaseerde verhalen in 1 ruimte voor lange tijd, soms slap stick comedy. Maar wat het voor mij ook zo mooi maakt is de evolutie die Cerebus als karakter doormaakt, de evolutie die Dave Sim als schrijver/tekenaar doormaakt en de intrigerende kijk in het hoofd van Sim, die over de reeks heen blijk geeft van zeer standvastige, goed doordachte maar zeker niet mainstream te noemen gedachtegangen en filosofieën.
Zoals gezegd, een beest van een comic, maar voor wie de handschoen durft opnemen zeker de moeite waard!
5 - Datum: 2019-04-24 09:42 - Afzender: michel2019
Bedankt voor reacties! (dat geldt voor alle topics die ik recent opende)
Ben niet zo voor de superhelden (behalve The Spirit van Eisner), eerder voor de comic-strip /dagstrips, zoals Calvin en Hobbes of Peanuts, of undergroundcomicbooks (Crumb bv.). Maar voor mijn meest favoriete Amerikaanse strip zou ik toch voor de Donald Duck-verhalen van Carl Barks kiezen. De strip die de standaard is voor alle Donald Duck-verhalen die volgden.
Cerebus heb ik nooit gelezen maar kende ik wel van reclames in mijn undergroundcomicbooks.
6 - Datum: 2019-04-24 11:04 - Afzender: michel2019
Een leuke blog over Amerikaanse strip uit verschillende periodes :
allthingsger.blogspot.com/
7 - Datum: 2019-04-24 23:41 - Afzender: Niquicho
Y: the last man van Brian K. Vaughn en Pia Guerra.
8 - Datum: 2019-04-26 18:24 - Afzender: J Kippers
@michel: Barks is inderdaad ook fantastisch. Had ik ook kunnen kiezen eigenlijk.... Ik vond laatst in een kringloopwinkel een Tom en Jerry maandblad, waar in stripje van Droopy instond, die was getekend door Barks. Bizar.
9 - Datum: 2019-04-26 19:11 - Afzender: michel2019
Dat kan best maar wel apart, ja. Ik kan me nog een verhaal in Mickey maandblad van een Tex Avery-achtige beer die Daan Jippes had getekend naar een verhaal van Carl Barks.

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=6391&page=1&titel=Forum: Beste Amerikaanse strip

© 2000-2019
StripSter
2019-07-18