zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-09-15     16:42

pagina | 1 | 2 | volgende

1 - Datum: 2016-10-14 17:22 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Gegroet, hieronder volgt (in enkele posts) mijn ideetje voor een parallelloscript zoals bedacht door Dirk. Voor meer info over het basis-idee: ch-ch-ch-check zijn blog.
Voor deze editie (hopelijk volgen er nog veel meer) zoek ik 3 enthousiaste tekenaars voor 3 scenes (minimaal 7, maximaal 9 prentjes). Hieronder staat alle info. Voel je je geroepen of heb je vragen? Meldt je aan en laat van je horen!
2 - Datum: 2016-10-14 17:23 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Okidoki, bij deze een klein script van 3 scenes, verdeeld over 2 pagina's, in het kader van het parallelloscript-idee. Het algemene idee is een fantasy-setting in de middeleeuwen waarbij ten gevolge van een bloederige schermutseling tussen een patrouille van de zogenaamde good guys met kolonisten van de zogenaamde bad guys de aanzet wordt gegeven voor een veldslag. De scenes volgen de good guys, de bad guys en een soldaat die opgeroepen wordt om te gaan vechten.

Als je je geroepen voelt mee te doen, laat dan iets weten via mail of via dit forum. Ook zou ik vraag en antwoord met de tekenaars hier op het forum willen gooien, zodat iedereen die niet meedoet inzicht heeft in het proces dusver.

Algemeen
De 2 pagina's bestaan uit 12 vierkante prentjes elk, de scenes (A t/m C) bestaan zelf uit 7 tot 9 prentjes (zie hieronder). Naast de verschillende tekenstijlen lijkt het me ook leuk om aan de hand van kleurschema de 3 scenes te onderscheiden. Bij de good guys (A) kan er meer blauw, wit, zilver en goud gebruikt worden. Bij de bad guys (B) meer donkerbruin, rood, zwart, koper en brons. Bij de opgeroepen soldaat (C) meer zachte, natuurlijke kleuren met groen, lichtbruin, lichtblauw, etc. Maar deze ideeën qua kleuren zijn meer een leidraad dan dwingend gospelâ
3 - Datum: 2016-10-14 17:24 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Verhaallijn A
De scene speelt zich af in een raadshuis of anderszins grote overlegruimte. Op een podium/verhoog aan één uiteinde staat centraal de stoel/troon van de lokale bestuurder. Die zit aan het begin van de scene in die stoel/troon. Verder staan langs hem, eveneens op het verhoog, 2 gehavende patrouillesoldaten. Verder is de zaal gevuld met soldaten, ridders, lokale bevolking, etc, door elkaar gemengd, allen opkijkend naar het podium/verhoog, hangend aan de lippen van hun leider.
Alle aanwezigen zijn humanoïde fantasy-rassen (mensen, elfen, half-elfen, half-orks, dwergen, etc.). Alhoewel er zeker wat kleine feetjes boven de hoofden van het publiek kunnen rondvliegen bestaat de hoofdmoot van de aanwezigen uit grote en (relatief) beschaafd uitziende karakters.

A1: Close up van met name het hoofd van de leider, die midden in een toespraak zit en recht naar de lezer kijkt. Het is een geestdriftig betoog, waarbij zijn gezicht al in geringe mate woede of spanning toont (maar hou je in, hij moet over de loop van de prentjes steeds kwader en vastberadener worden).

A2: De massa volgelingen en soldaten kijkt (deels met open mond) op naar hun leider. Er is vooral vertwijfeling te zien in hun ogen en houding. Ze zijn benieuwd welk nieuws hen wordt meegedeeld.

A3: Weer zicht op de leider, de camera is iets van hem verwijderd, in zijn betoog wijst hij met open hand naar de patrouillewachters die langs hem staan.

A4: Zicht op de duidelijk gehavende, deels gewonde (en verbonden) patrouillewachters die af en toe een enkel woordje terugzeggen als de leider (net buiten beeld) hen iets vraagt. Het volk voor hen kijkt naar de wachters terwijl de leider hen uitlegt dat de patrouille op de voorhoede van een invasie is gestoten en maar nipt terug thuis is kunnen geraken.

A5: Weer zicht op de gezichten van de volksmassa die geagiteerd beginnen raken. Hier en daar begint een enkeling iets te roepen, maar frustratie en woede beginnen nu in de meeste gezichten door te spelen.

A6: De leider is opgestaan van zijn stoel/troon en gebaart driftig, het schuim staat hem haast aan de mond, zijn woede is niet meer in te perken.

A7: De leider steekt één arm in de lucht en roept met zijn blik naar boven gericht op tot wraak, tot oorlog.

A8: De camera zoomt wat uit, in de echo van de woorden van de leider steken nu ook in de menigte meerdere wapens, gereedschap en vuisten in de lucht. De massa schreeuwt, herhaalt de woorden van hun leider.
A9: De massa komt in beweging, men grijpt naar wapens en gereedschap en begint weg/naar buiten te lopen, gereed om te vechten, de kwaadaardige invasie te stoppen en hun wachters te wreken.
4 - Datum: 2016-10-14 17:25 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Verhaallijn B
De scene speelt zich af aan de rand van een tijdelijk kamp van beestmensen (humanoïde figuren met dierenkoppen als hoofden), orks en trollen, met tenten, kampvuren en snel opgeworpen houten palissades. (Net als bij de 'good guys' zijn de karakters voornamelijk groot/menselijk van formaat.)

B1: Aan de buitenrand van het kamp sleept een overduidelijk fors verwond beestmens, voornamelijk gehuld in lompen, zich vanuit bossen en struiken naar een kampvuur. De figuren aan het kampvuur hebben hem deels nog niet gezien, sommige draaien hun hoofd zijn richting uit.

B2: De gewonde beestmens zakt door de knieën en wordt door anderen gesteund. Deze roepen uit voor hulp en waarschuwing.

B3: De gewonde beestmens is geheel in elkaar gezakt als een ouder, vrouwelijk beestmens zijn bebloed lichaam probeert te omwikkelen en verwarmen met doeken. De vrouw huilt tranen met tuiten.

B4: De camera heeft het duo van moeder en zoon nog maar gedeeltelijk in beeld, het zicht is nu meer op de omstaanders die na hun eerste schok nu onderling beginnen praten, kwaad, wijzend naar de gevallen kameraad en met de vuist in hun open hand slaand om aan te duiden dat er actie moet worden ondernomen.

B5: Terwijl de omstaanders kwader en kwader worden arriveren er 'bad guys', gekleed in soldatentenue en duidelijk professioneel wachter/soldaat. Ze weten nog van niets maar worden snel bijgepraat door de woedende aanwezigen.

B6: Enkele van de soldaten roepen nu mee met de aanwezigen, gebruiken hun schilden en wapens om driftig te gesticuleren naar hun medesoldaten en naar de nu overleden beestmens.

B7: Terwijl rondom hem iedereen kwaad de handen, wapens en gereedschappen in de lucht steekt, zoomt de camera in op één van de soldaten die tot dan toe rustig was. Hij kijkt nu richting camera met brandende razernij in zijn ogen.

B8: De tot dan toe rustige soldaat richt zijn gezicht naar boven en schreeuwt het uit, ten oorlog. Alle aanwezigen komen in beweging om de onderdrukkers aan te gaan pakken en hun gevallen kameraden te wreken.
5 - Datum: 2016-10-14 17:26 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Verhaallijn C
Het hoofdfiguur van deze scene is een fantasy-wezen van kleiner formaat dan de eerder genoemde rassen. Hij draagt een mengelmoes van soldatentenue en boerenkleding, amateuristisch en eigenhandig in elkaar gezet. Aan de hand van zijn uiterlijk is niet meteen uit te maken bij welke partij hij hoort.

C1: De figuur zit met wat ingezakte rug op een hek naast een weiland, aan de rand van bossen.

C2: Al zittend op het hek haalt hij een brief uit zijn zakken, waarnaar hij met emotieloos gezicht kijkt.

C3: De figuur zit op het hek, hij heeft de brief (nogmaals) gelezen. Het papier van de brief zit geklemd tussen zijn hand en het hek waarop die hand steunt. Hij kijkt naar de horizon/hij heeft de blik op oneindig.

C4: De figuur zit op het hek, het hoofd is nu naar beneden gebogen zodat we niet/haast niet zien dat hij de ogen dichtgeknepen heeft, zijn torso is naar voor gebogen en toont de pijn die hij emotioneel/mentaal voelt. De brief is nu verfrommelt, maar nog steeds tussen zijn hand en het hek waarop hij steunt.

C5: De figuur heeft zijn kalmte hervonden, berustend/emotieloos draait hij zijn lichaam, zodat hij (nog steeds zittend op het hek) zijn wapen (dat voor hem eigenlijk net te groot is) kan oprapen van waar hij het op de grond/rustend tegen het hek (voorheen net uit het zicht) had geplaatst. De brief ligt als een verfrommeld propje in het gras voor hem.

C6: De figuur sleept zijn wapen met zich mee, hij is van het hek gekomen en slentert richting horizon.

C7: De camera is nu meer uitgezoomd, zodat het opvalt hoe klein en alleen onze figuur is, terwijl hij langs de weilanden en natuur verder sjokt.
6 - Datum: 2016-10-14 17:29 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Maar hoe gaat het er dan allemaal uitzien op het eind (hoor ik die eenzame enkeling die bovenstaande brok tekst heeft doorgelzen vragen)? Wel, als volgt....

Pagina 1,
Strook 1: A1, A2 en C1
Strook 2: C2, B1 en B2
Strook 3: A3, A4 en A5
Strook 4: B3, B4 en C3

Pagina 2,
Strook 1: B5, A6 en C4
Strook 2: A7, B6 en C5
Strook 3: A8, A9 en C6
Strook 4: B7, B8 en C7

Maar da's natuurlijk de eindmix. De tekenaars kunnen gewoon hun vierkante prentjes, allemaal rechtstreeks op elkaar volgend, afleveren. De uiteindelijke pagina's kunnen dan via knip- en plakwerk tot 1 mozaïek verweven worden.
7 - Datum: 2016-10-15 09:49 - Afzender: dirk
Valt wel mee op te doorploeteren. Dus laat je niet afschrikken door de ogenschijnlijk grote hoeveelheid tekst.
Goed gedetailleerd script. Terwijl er toch genoeg ruimte blijft voor eigen inbreng en invulling. Daar kan je als tekenaar wel iets mee.
Begrijp ik het goed dat dit een tekstloze strip wordt?
8 - Datum: 2016-10-15 11:08 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
@ Dirk: Jazeker, dat begrijp je goed. :)
9 - Datum: 2016-10-18 18:57 - Afzender: dirk
Woordloos. het lijkt me niet simpel om al die gedachten die je in de tekst plaatst, duidelijk over te brengen. Maar zo wordt het juist een uitdaging voor de tekenaar.
Ik doe mee. Geen speciale voorkeur voor één scène. Maar liever de rauwe emoties van één van de eerste scènes, dan de meer subtiele scène 3. Doe mij dan maar verhaallijn B.

Wie doet er nog mee?

(er is geen haast bij. ikzelf begin er niet aan voor november - met inktober en alles)
10 - Datum: 2016-10-18 20:24 - Afzender: Martin
Hmmm, verleidelijk! Ik doe ook wel mee. Doe mij verhaallijn C.
Ik heb het de komende tijd ook druk met andere dingen, maar zal het wel kunnen inpassen.
11 - Datum: 2016-10-19 14:18 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Nice! Dat zijn dan al twee inschrijvingen. En twee mooie inschrijvingen, dit belooft al veel goeds. :)

Wie wil als derde tekenaar scene A op zich nemen?
12 - Datum: 2016-10-22 13:13 - Afzender: dirk
We zoeken dus nog een tekenaar voor verhaallijn A...
13 - Datum: 2016-11-09 18:52 - Afzender: dirk
@ P.Saiko & Martin: omdat het stil bleef op het forum, heb ik eens rondgevraagd. Ik denk dat ik iemand gevonden heb voor verhaallijn A. Ik stuur hem eerst nog het script. Ik houd jullie op de hoogte.
14 - Datum: 2016-11-11 17:27 - Afzender: dirk
Ik heb een derde tekenaar gevonden! KalamitymiK (Mickael Touzeau met zijn echte naam).
't is een fransman dus misschien wat vertaalprobleempjes, maar gelukkig gaat het om een tekstloze strip. Hij gaat dus aan de slag met verhaallijn A.
We kunnen dus stilaan beginnen. Ik nog niet onmiddellijk - nog heel druk met andere projectjes - maar vanaf december vlieg ik erin!
15 - Datum: 2016-11-11 22:19 - Afzender: Martin
Mooi, leuk om weer een gezamenlijk project te doen. Maar ik moet zeggen dat ik, zoals dirk, ook pas wat later ga beginnen.
16 - Datum: 2016-11-12 01:03 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Geweldig! Neem jullie tijd. Cool ook dat de toevallige keuze tekstloos te gaan ons de kans geeft van meer talent te genieten.
Als jullie me zoeken, ik sta in een hoekje blij te popelen. ;)
17 - Datum: 2016-12-04 11:01 - Afzender: dirk
Nanomango zit erop. Ik ga volgende week hieraan beginnen!
18 - Datum: 2016-12-05 12:08 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
@ Dirk: Succes!
19 - Datum: 2017-02-07 21:53 - Afzender: Martin
Ik ben ook maar eens begonnen. :)
20 - Datum: 2017-02-08 22:31 - Afzender: dirk
Tof Martin.
Ik heb vandaag ook eens gemaild naar onze derde tekenaar, Mickael. Hij is stilaan ook begonnen: nog 4 plaatjes te schetsen, en al 2 plaatjes geinkt.
Ik zal me binnenkort dan maar het inkleuren van plaatjes (die al een tijdje klaar zijn) zetten. Kwestie van mijn voorsprong te bewaren ;)
21 - Datum: 2017-02-16 20:26 - Afzender: Eric
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Het klinkt veelbelovend.
Hopenlijk voelen meerderen zich geroepen een parallelloscript te maken.
22 - Datum: 2017-03-11 13:12 - Afzender: dirk
Klaar!
Ik stuur het een dezer door.
23 - Datum: 2017-03-14 11:00 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Ik ben benieuwd. :)
24 - Datum: 2017-04-17 20:50 - Afzender: Martin
Het inkten is klaar, nu nog 'even' inkleuren
25 - Datum: 2017-04-21 12:39 - Afzender: P.Saiko - e-mail: Psaikotik@gmail.com
Mooi om te horen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

pagina | 1 | 2 | volgende

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=5586&page=1&titel=Forum: Parallelloscript 1: Ten oorlog

© 2000-2019
StripSter
2019-09-15