zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2020-01-27     14:04

1 - Datum: 2015-04-25 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Deze week staat Jamie de Jonge op de Cover met een prachtplaat. Daar is geen woord vuil aan te maken.

Het lijkt verder rustig op stripgebied en we vervolgen de strips van Wim Vlieg, Sigrid de Jong, Dick van Tongeren en Jos Lammers. Daarnaast aangevuld met de wekelijkse cartoons van onderandere Rob Brandon en Hansha.

Allemaal weer zeer de moeite waard om te lezen.

StripSter tekent je week!

Gegroet,

Martin van der Schuijt
2 - Datum: 2015-04-25 10:45 - Afzender: Rob Brandon
Mijn beoordeling deze week:
@StripSter Tekenaars-Cover_Jamie de Jonge: Hele mooie cover, Jamie,
heel anders dan je manga strips. Met de computer geschaduwd en gekleurd.
De zachte, half verzadigde kleuren zijn verrassend mooi, Hoe heb je die haren zo mooi gestructureerd?
Ik heb ervaren dat dit op de computer best lastig is. Heel apart; de roze ogen.
@Sigrid de Jong: Nou, de jeugdige bollebozen worden steeds knapper,
dat deed ik ze in mijn schooltijd niet na, al heb ik één taal geleerd die zij niet kennen: Hebreeuws.
Wat het tekenwerk betreft: heel levendig, verder wat ik vorige week ook al schreef:
Krachtigere contourlijnen zouden de figuren wat meer naar voren doen springen.
@Yan Gevuld: Ziet er weer goed uit, we weten nu meteen wat "FLAK" betekent.
Het patroonbehang lijkt wel op wat ik zelf in mijn cartoon van Charles en Camilla heb gebruikt.
@Wim Vlieg: Weer mooi gekleurde strip. Ook hier twee figuren in een andere tekenstijl dan je gewoonlijk hebt,
De hand op het laatste plaatje zit niet verkeerd om, maar de duim is een wel beetje vreemd.
@Dick van Tongeren: Heel mysterieuze grijze nachtsfeer. De kameel (dit is echt een kameel!)
had ook wat zwarte contourlijnen mogen hebben in combinatie met witte randen (tegenlicht).
@Ben Burger: Lijnvoering gaat vooruit. Wordt vervolgd, ik ben benieuwd naar het vervolg.
@Jos Lammers-Gelul: dat is zeker, de bootvluchtelingen hebben het zwaarder, voor zover ze het overleven.
- Simon Strijkstok: Aparte sfeer.
@van 9 tot 5: Weer heel goede bij.
@Hansha: Ik ken ook mensen die juist meer hadden moeten praten, die plant is duidelijk een Oost-Indische kers.
3 - Datum: 2015-04-25 17:00 - Afzender: Wim Vlieg
De figuurtjes die niet in mijn eigen stijl zijn getekend zijn eigenlijk cameo's. Het zijn namelijk Vanderneffe (uit de strip De Kiekeboes) en Xavier Waterslaegers (uit de tv-reeks en de stripreeks FC De Kampioenen). K had voor deze scene twee militairen nodig en vond het wel leuk om deze twee bekende stripfiguren te gebruiken. Maar ik veronderstel dat deze alleen in Vlaanderen bekend zijn en niet in Nederland?
4 - Datum: 2015-04-25 18:00 - Afzender: dirk
@ Wim Vlieg: voor de Vlaming heel herkenbaar, die cameo's. Je hebt het voordeel dat je kan vertrekken van een getekende figuur; dat maakt het wat gemakkelijker.
Ik zou er wel mee opletten. Niet te kwistig mee omspringen; het moet niet afleiden van het verhaal.

@ Jos Lammers: Goeie dynamiek met dat groepje tegendraadsen. Anders dan het begin van het verhaal, toen we van ontmoeting naar ontmoeting gingen.

@ Rob Brandon: goed gelijkende Hillary Clinton. Al oogt ze tegenwoordig wel wat ouder. Dat heb je weer beter getroffen met Charles en Camilla. Dat is een goed actueel portret. Ik las onlangs dat Camilla net populairder werd?
Rutten en Samsom vind ik het minste qua gelijkenis.

@ Sigrid: Mooie leraar die zijn klas halfweg het jaar in de steek laat. Of was het schooljaar afgelopen?

@ Jamie: klasse!! Digitaal schilderen heb je aardig onder de knie. Het lichaam blijft ietsje minder gedetailleerd (gewild of ongewild). Mooi effectje met de reflectie van de ogen op de huid.
Anatomisch lijkt het me niet helemaal kunnen: zo'n zwanenhals én een neerwaarts gericht hoofd.
5 - Datum: 2015-04-25 18:21 - Afzender: Martha
@ Jamie (cover): ik ben benieuwd hoe zij er van profiel uitziet.
Van voren heeft ze nogal een vreemd soort ratachtige overbite. En daarbij zit haar oor ook behoorlijk naar voren.
De haarlijn lijkt een pruik.
Haar neus glimt nogal op de punt, dus ik verwacht iets aparts wanneer ze van de van de zijkant wordt getekend.
Zware borsten vanaf het begin van de oksels(?). Haarlok over haar lichaam/schouders van ijzer.

Ok. Ik begrijp dat dit een mooi plaatje is. Maar de verleidelijkheid mist voor mij. Grijze uitstraling (letterlijk).
Voor mij de moeite waard om op te reageren. Omdat het beter kan. Jij kunt beter.
6 - Datum: 2015-04-26 08:31 - Afzender: Dick
@Yan: ze maken het steeds bonter! Gelukkig voor ze is de politie een stel sukkels.
@Wim: je kiest duidelijk voor deze herkenbare, afwijkende stijl: rare lichaamsverhoudingen en zo. Toch is het geheel af. Zo wil je het!
@Jamie: ik denk dat je dit portret met veel plezier hebt gemaakt. Op een voor jou nieuwe manier. Ook al valt er nog van alles aan te verbeteren, het is een leuke plaat.
@Ben: He Ben, ook door het 'vervolgverhaal' virus aangestoken?
@Jos: Goede aflevering van gelul.
@Rob: ik begin je cartoons steeds meer te waarderen.
@Hansha: ik stem zwijgend in.
7 - Datum: 2015-04-26 21:40 - Afzender: Jamie
@Rob Brandon: Bedankt! :D ik doe niet vaak realisme maar het is weer eens wat anders dan manga tekenen. ^^ Die haren heb ik met heel veel verschillende kleuren geschaduwd waardoor je meer schaduw erin krijgt. :) (Tenminste geprobeerd. )

@Dirk: Het lichaam heb ik bewust minder gedetailleerd gemaakt :) Ik wilde dat de focus vooral op haar gezicht en op haar haar was. ^^ En lange nekken tekenen is gewoon een tic van mij x) Dat doe ik in mijn manga en in al mijn andere tekeningen. Ik hou gewoon erg van figuren met lange nekken. :)

@Martha: Het spijt me dat je het niets vind. Om eerlijk te zijn teken ik niet veel realistisch werk. Af en toe probeer ik het eens, maar ik weet zelf ook dat ik nog lang niet goed ben hierin.
-Haarlijnen en haar zelf zijn de punten waar ik nog het meest op moet oefenen.
-Dat haar neus, wangen en voorhoofd glimmen is echt puur de belichting van voren/boven.
-Dat haar haar ijzer lijkt was min of meer de bedoeling... De tekening heet "metalic white" dus ja... Dat kan er ook mee te maken hebben dat je de tekening te grijs vond omdat het metaal-achtig over moet komen. :p

Maar ik zal volgende keer nog beter mijn best doen!

@Dick: Bedankt. :)
8 - Datum: 2015-04-27 18:28 - Afzender: Yan
@Rob: bedankt, ik denk niet dat het hetzelfde is, maar dat zou inderdaad best kunnen, ik haal mijn inspiratie van het web. Ik teken een patroon niet klakkeloos over, ik durf wel iets te veranderen, moet ook wel want Grueson is lineair zwart/wit getekend, een behangpapiertje niet.
@Dick: ik zou de politie geen sukkels noemen want ze komen toch steeds in de buurt van het huis op hun speurtocht. En als de bewoners de aandacht niet kunnen afwenden zullen ze toch eens geklist worden, ondanks het arsenaal dat steeds indrukwekkender proporties aanneemt.

@ALLE StripSters: gisteren kreeg ik nog een setje keuzes binnen wat de cover betreft (op de Gentse stripbeurs). Wie nog wil kiezen en meedoen, wacht niet te lang, 15 mei nadert met rasse schreden.
9 - Datum: 2015-04-27 21:12 - Afzender: dirk
@ Jamie: Laat je niet ontmoedigen door de kritiek. Je plaat is knap, maar je kan ongetwijfeld nog beter.
Een goeie basisschets is essentieel, voor je al je digitale geweld daarop loslaat.
De zware borsten op dat frêle lijf - het is niet realistisch, maar misschien eigen aan het genre.
Oefen zelf eens een zwanenhals voor de spiegel. Je hals oogt het langst als je naar omhoog kijkt, en kort als je neerkijkt. Dus er klopt iets niet: bijvoorbeeld de positie van de oren, die passen bij een gebogen hoofd.
10 - Datum: 2015-04-29 10:49 - Afzender: Lone Wolf
Ik vind het een hele mooie cover!
bekijk de Strips editie van 25 april 2015

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4900&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 25 april 2015

© 2000-2020
StripSter
2020-01-27