zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-07-17     14:54

1 - Datum: 2014-02-15 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Wat kreeg ik een warm gevoel toen ik alle bijdragen aan het uitzoeken was. In jaren heb ik niet zoveel Valentijns-mail gehad. Hartelijk dank daarvoor en een mooie Valentijnsdag gewenst aan iedereen.

Daegne van MaCo en Alex Odijk heeft een Valentijns tintje. Zelfs de Teken-Estafette door Dirk staat in het teken van de liefde en ook Dr. Leeghwater van Camille heeft vlinders in de buik.

De CoverArt is verzorgd door nieuwkomer Rino en we verwelkomen Jo Briers met zijn 10 Days Of Drama. Van beiden gaan we wel meer zien in de toekomst. Verder beginnen we deze week met een kort vervolg verhaal van Walter Laureysens: Killroy Was here! En Jamie de Jonge kondigde aan dat binnenkort Boek 4 van Let Love Rule gaat beginnen. Boek 3 loopt ten einde.

Kortom:

Waar je ook bent... Wat je ook doet... Met StripSter begint je week pas goed!

Gegroet,

Martin van der Schuijt
2 - Datum: 2014-02-15 10:38 - Afzender: Rob Brandon
Eerst de Valentijn special:
@StripSter Tekenaars-Rino: Mager zeemeerminnetje, maar wel mooi getekend en ingekleurd.
@ MaCo & Alex Odijk: Prachtige strip hebben jullie gemaakt, mooi getekend, nou Maco,
je hebt er een heel werk van gemaakt, ook aardig is de oude spelling "Valentheinsfeest".
@Camille: Je cyclopenmannetje dr Leeghwater beleeft Valentijn op sijn heel eigen manier,
als een soort Prikkebeen gaat hij achter de vlinders aan, leuk, die gekleurde details in de zwart-wit strip, zoals de vlinders.
@StripSter Tekenaars-Dirk: De teken-estafette zet zich voort in Valentijnsdag, aardig getekend.
@Martine van der Reijden: Weer aardig getekend en mooi ingekleurd.
@Ben Burger: Ja, zeg het met bloemen.
@Gidion van de Swaluw: Ja, ook je vreemde maar mooie wezentjes vieren Valentijnsdag.
@Jos Lammers: Heel originele versie van "Een blauwtje lopen".
@ De tekst in mijn bijdrage: "Ik geef je een roosje mijn Roosje"
komt van een liedje van de overleden zangeres Conny Vandenbos (Voor wie dit niet wist)
@Jo Briers: Heel actueel, en op de Russische toer.
@van 9 tot 5: Weer heel sterk bedacht, De roze kader is hier een extra toegevoegd detail.
Nu enkelen uit de rest:
@Walter Laureysens: Dit heeft geen woorden meer zo meesterlijk, subliem, en professioneel getekend,
en prachtig ingekleurd. Er zijn veel goede striptekenaars, maar dit is de perfectie ten top.
@ Jamie de Jonge: Hee, ook afgebroken kaders, net als Martijn van 't Hof (Shaolins in the future) doet.
@Ed van der Linden: Mooi en schitterend stripje!
@Mattt Baay: Ze zijn weer leuk. die BunBuns.
@Hansha: Heel spitsvondig!
3 - Datum: 2014-02-15 11:16 - Afzender: dirk
Een hele brok deze week, met die Valentijn special en al de rest. Alles bespreken is moeilijk, maar vooruit...
@ MaCo en Alex O: Prachtig stripje, maar toch beginnen met enkele minpunten:
- taalfouten: verassingen en een kanjer van een dt-fout. Zeker van een strip met scenarist verwachd ik beter.
- de digitale letter die gebruikt wordt, vind ik niet zo mooi
- ik hou van je tekenstijl, maar het zou allemaal nog wat strakker mogen. De achtergronden en figuranten. Extra werk, weet ik... In een zw-w strip valt dat waarschijnlijk harder op dan in een ingekleurde versie.
Maar zover het negatieve. Maar wees gerust: het positieve overheerst. Knappe tekeningen, je hoofdpersonages komen echt tot leven. Je kan als geen ander expressie brengen in die gezichten. Verhaal is ook goed, met een mooie clou.

@ Rino: mooie binnenkomer, die cover. Een mooi beeld!
Moeilijk kritiek te geven op de anatomie van een fantasiewezen, maar als tekening van een vrouw zit het niet helemaal goed: mager - gespierd - goed gevuld: 3 in 1.
De digitale bewerking van het water is ook niet zo toepasselijk. Persoonlijk zou ik eerder iets met transparantie en kleuren van de contourlijnen hebben geprobeerd. Is wel een moeilijke opgave sowieso.

@ RobBrandon: Mooie valentijnstekening. Je hebt je toegelegd op het kleuren van de contourlijnen. Mooi experiment. Bij de bloemen werkt dat goed. Bij het meisje iets minder. Misschien één (bruinachtige) kleur zowel voor huid als kledij/hartjes. Ook de zwarte ogen komen nu iets te sterk over in het geheel.
Voor de rest kan ik je neushoorn goed pruimen. Goeie cartoon en veel expressie in het 'gezicht'.

@ Martine VDR: uit het leven gegrepen. Erg goed.

@ Camille: Enkele mooie en sterke beelden, maar iets te surrealistisch voor mij. Ook de songteksten hebben geen meerwaarde voor mij.

@ Jos Lammers: Sterke humor.
4 - Datum: 2014-02-15 13:25 - Afzender: dirk
En de rest...
@ Jo Briers: speciaal stripje, moeilijk te duiden.
Op tekengebied is er nog veel winst te halen. Maar wat we zien is wel duidelijk weergegeven.
Taal. Daar had je volgens mij beter echt gekozen: ofwel AN, ofwel Vlaams met gij/u. Nu zit het er wat tussenin.
Verhaal is goed, al was het misschien gebaat geweest met 1 of 2 pagina's extra om alles nog beter uit de verf te laten komen.
Ik ben nu wel benieuwd wat Jelle nu beslist.

@ Derek W: Je vertelde me dat je een trage tekenaar bent. Dat zal kloppen, want dat beeld van de majoor en zijn soldaten en kamelen hebben we een hele tijd terug al eens te zien gekregen. Weer een knappe aflevering.

@ Moedars: Haha! Woody Allen deed het al eens met zaadcellen.

@ van 9 tot 5: Verschijnt dit nog niet in een krant of tijdschrift? Verdient daar zeker een plaatsje.

@ Matt Baay: Goeie gastrol van de tekenaars; de tweede toont één van de voordelen van het kunnen tekenen ;)

@ Walter: veel realistische (Franse) strips die verschijnen, steken hier maar bleekjes tegen af. Knappe tekeningen!

@ Ed VDL en Nickey H: geen super clou, maar wel goed. Bevalt me beter dan die van vorige week. Is het een goed idee om Maybelle zo radicaal topless te laten gaan? Een beetje textiel prikkelt de verbeelding meer, en houdt het publiek in spanning. Kijk maar hoe lang Merho dat heeft uitgemolken in Vlaanderen met zijn Fanny (Kiekeboe).

@ Rob Brandon (nog ns - wat een productie!): mooie (hoofd)rol voor het hondje van het Aktu mannetje.
5 - Datum: 2014-02-15 15:41 - Afzender: Lone Wolf
Jullie zijn allemaal goede tekenaars. Ieder stukje commentaar is goed bedoeld om van jullie nog betere tekenaars te maken! Happy (verlate) valentine's day to all.
6 - Datum: 2014-02-16 14:00 - Afzender: Ricq
@Rino: Welkom op StripSter. En een mooie sexy zeemeermin.
@Dirk: Knappe tekening. Goede oplossing van de tekening van vorige week
@Jo Briers: Deprimerend verhaaltje, maar wel goed. Over het tekenwerk ben ik minder te spreken. Je tekening voor de strip estafette van vorige week was goed, maar dit vind ik een stuk minder. Het vrouwtje op de 1e pagina bv komt erg houterig over. Eh, ehm... het hoofdpersonage heeft in het 3e plaatje wel een erg gevulde broek.
@Maco: Goede tekeningen, maar ben het wel met Dirk eens dat het voor een zwart-wit strip wat trakker had gemogen. In sommige plaatjes is het gene op ge achtergrond gebeurd soms wat onduidelijk. Met inkleuring had dit ook opgelost kunnen worden.
@Martine: Leuke tekening, maar de hakkelige lijn doen het niet voor mij. Te duidelijk computerwerk. Hetzelfde geld voor de inkleuring, vooral van het laatste plaatje.
@Rob: Leuke Valentijns tekening. De rozen zijn mooi uitgevoerd.

Ik mis trouwens SuperWonderBad deze week.
7 - Datum: 2014-02-17 10:20 - Afzender: Martha
@ Jo Briers: De morse-code in het laatste plaatje is een mooi einde ipv het puur grafisch weer te geven.
@ Dirk: Ik denk dat je met het ontcijferen van de code antwoord krijgt op wat de jongen beslist...
8 - Datum: 2014-02-17 20:21 - Afzender: dirk
Oh, is het morse. Dat had ik dus niet door.
9 - Datum: 2014-02-19 11:42 - Afzender: MaCo
Rino: Een cliché beeld, maar het blijft een mooi plaatje. Het water is qua substantie te dik, dat maakt het geheel een stuk plastischer, grappig!

Camille: Door je stijl van werken vind ik het moeilijk om zaken die mij storen in bijvoorbeeld de anatomie als 'foutje' te duiden, want misschien was het wel de bedoeling, maar ik vind hier en daar de handjes wat knullig aandoen. De opbouw van je strip, kaders en compositie, vind ik erg goed gedaan. Ik hou van je surrealistische beeldtaal, en ik vind het knap dat je in een gezicht met maar 1 oog toch goed een uitdrukking weet te krijgen.

Dirk: Dit lijkt mij een vrij pijnlijke gebeurtenis, ik denk niet dat dat nog goed gaat komen, haha! Je vervaging naar achter toe werkt uitstekend. De dame op de voorgrond heeft goed haar kin omhoog, maar de schouders lijken niet op de juiste plek te zitten, evenals het kruis, en/of de billen. De compositie trekt op de juiste plekken de aandacht. De kleuren zijn mooi subtiel, fellere kleuren had de afbeelding misschien iets goedkoops gegeven. Dat is nu zeker niet het geval.

Martine: Ik moest twee keer lezen voor ik de clou vatte. Ik zou kijken naar een alternatief voor deze lijn, hij is te hard naar mijn smaak. De kleuren zijn ook hard, tenminste, op mijn beeldscherm. De tekeningen zelf zijn prima, zelf getekend of overgetrokken van een foto? Je laatste plaatje is precies goed ingezoomd. Het maakt je stripje, als je begrijpt wat ik bedoel :). Leuk dat je een extra suk wit hebt gelaten tussen de kaders.

Ben: Grappige clou. Goed dat je de personen op de laatste en een na laatste plaatje van plek hebt laten wisselen, dat maakt het minder saai. Je tekst is goed leesbaar. Waarom heb je er voor gekozen om de tekeningen niet door te laten lopen tot de onderkant van de kader?

Gidion: Disturbing as ever. Mooi. Je werk hangt tussen schildering en bewerkte foto in, wat mij betreft mag je daar een duidelijkere keus in maken. De tweede illustratie heeft een extra vervreemdend effect door het omkeren van de achtergrond, leuk!

Jos: Weer kansloze kroeggesprekken, jij bent een van mijn favorieten, ik kan erg om de clou's lachen. Er valt nog wat te winnen bij de kleuring. Wat subtielere invulling van de vlakken zal het geheel er professioneler uit laten zien.

Rob: Veel details, dat zal een werkje geweest zijn. Mooie rozen! Grappig dat de mond van de dame een hartje is. Om meer diepte in de werk te krijgen zou je de hand op de voorgrond een stevigere lijn kunnen geven en fellere kleur, dan valt het meer op. Wat mij trouwens pas nu opvalt, door jouw tekening, is dat de datum deze keer ook bijzonder was, 14-2-14 :).

Jo: Wat een mooie, rustgevende sfeer in je illustratie! De tekst is steenkolen Engels, ik zou het op je moerstaal houden. De tekening is heel mooi van lijn, alles is in evenwicht.

Van 9 tot 5: Grappig! Ziet er prof uit.
10 - Datum: 2014-02-19 11:48 - Afzender: MaCo
Wat betreft het commentaar op de strip Daegne: Ja, bloos, inderdaad taalfouten, en het font gaat absoluut anders! Deze tekeningen heb ik op A4 gemaakt, in eerste instantie als basis voor een digitaal getekende strip, maar omdat ik ze zo heb uitgewerkt voorlopig als strip zelf. Verdigitaliseren zit in de planning, maar door computer troubles voorlopig nog niet. Hopelijk binnen nu en een jaar :). Ik denk niet dat ik me aan inkleuren waag. Niet echt mijn ding, maar zeg nooit nooit.

Oeps, doe ik het toch...

Fijne dag iedereen, en veel creativiteit gewenst!
11 - Datum: 2014-02-19 13:08 - Afzender: martine - e-mail: m_van_der_reijden@hotmail.com
Dank je MaCo voor je leuke commentaar.
Inderdaad die lijn is lelijk..ik moet eens iets anders proberen.
En de plaatjes zijn zelf getekend hoor!
Groet Martine.
12 - Datum: 2014-02-19 16:39 - Afzender: Martha
@ Walter L.: ...wow...
13 - Datum: 2014-02-21 13:28 - Afzender: Rino
Ik prijs mezelf gelukkig om aan StripSter mee deel te mogen nemen...Alle kritiek is van harte welkom
14 - Datum: 2014-02-21 18:53 - Afzender: Martin
Rino, ik ben benieuwd wat je in de toekomst nog gaat aanleveren.
bekijk de Strips editie van 15 februari 2014

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4687&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 15 februari 2014

© 2000-2019
StripSter
2019-07-17