zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-09-15     16:48

pagina | 1 | 2 | volgende

1 - Datum: 2013-11-14 07:04 - Afzender: Martin
Wat is je tekenstijl? Hoe ga je te werk? Teken je nog met potlood op papier? Of ben je al volledig over op digitaal? En hoe heb je dat ontwikkeld? Loop je nog tegen dingen aan?
Elke tekenaar heeft wel zijn eigen manier van werken en het op een eigen manier ontwikkeld.
En elke dag leer je jezelf nog weer dingen aan door te kijken naar hoe een ander te werk gaat.
Misschien is dit een mooie plek om van elkaar te leren en ervaringen te delen.
2 - Datum: 2013-11-14 07:49 - Afzender: Martin
Zelf sta ik voor een belangrijke keus. Misschien wel de belangrijkste tot nu toe op teken gebied.

Mijn huidige manier van werken(als het gaat om de strip te maken waaraan ik bezig ben) is als volgt:
Ik maak een schets op a4 papier van de pagina aan de hand van het scenario. Dit doe ik meestal erg grof, omdat ik veel met de camerastandpunten stoei. Veel dikke lijnen over elkaar heen enzo, plaatjes schuiven en met pijltjes aanwijzingen geven en details aanbrengen.

Vervolgens breid ik uit op 2x a3 en begin mijn a4 schets over te brengen met een H2 potlood. Ik zet de kaders eerst neer en begin zo verder op te bouwen. Eerst de achtergrond licht aanbrengen en dan de personages ervoor. Hier wordt nog wel eens in geschoven. Dan breng ik met een B2 potlood de vaste lijnen aan en is de schets klaar. Soms zijn bepaalde plaatjes nog net niet goed qua formaat en dan scan ik de pagina's in om deze pagina's nog digitaal te vergroten/verkleinen. Ben ik tevreden dan print ik deze uit op het zelfde formaat.

Vervolgens leg ik er kalkpapier over om met een 0.3 fineliner de buitenste lijnen aan te brengen. Daarna ga ik met een 0.1 fineliner de binnenste lijnen aanbrengen. Vervolgens breng ik met 0.3 nog wat overlappingen aan. Ik gebruik kalkpapier om mijn originele pagina niet te beschadigen en ik hoef niet te gummen. Het is me wel eens gebeurd dat ik een plaatje opnieuw heb geïnkt en ik was toen erg blij dat mijn origineel nog intact was.
Ook is het me wel eens overkomen dat ik in een groot gedetailleerde plaat van een gebouw en een auto ervoor een fout had gemaakt in de auto. Om nu helemaal deze plaat opnieuw te doen ging mij te ver en heb de auto dus alleen opnieuw getekend en deze met Photoshop vervangen in de tekening.

Dan is mijn pagina klaar en scan ik deze in en plak de boven en onderkant aan elkaar. Et Voila!

Ik merk de beperkingen die ik heb als ik op papier teken en de voordelen van digitaal gaan. Ik ben al met inkleuren over, maar wil nu ook de stap nemen digitaal te gaan tekenen. Spannend. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
3 - Datum: 2013-11-14 08:46 - Afzender: waldo
In de interviews van StripSter-tekenaars (enkele jaren geleden) stonden ook al heel wat werkwijzen beschreven.
Sommigen zijn ondertussen natuurlijk al geëvolueerd. Of gedevolueerd (terug naar papier).
4 - Datum: 2013-11-14 19:38 - Afzender: michel2013
Ik teken heel ouderwets met potlood (hb) op papier. Inkten doe ik met fijnlijner. Daarbij kan ik geen fouten maken want ik kan het niet verbeteren met de computer. Tekenen of inkleuren met de computer heb ik wel geprobeerd maar daar ben ik niet goed in!
5 - Datum: 2013-11-14 19:58 - Afzender: ricq
Ik werk de laatste jaren vrijwel compleet digitaal, maar ik ga steeds meer overstappen op het ouderwetse papier.
Met de strip waar ik nu aan werk heb ik het volgende gedaan:
- Aan de hand van het scenario zet ik met de computer de kaders op.
- Vervolgens schets ik alles met photshop en mijn cintiq 12wx.
- Ik zet dan alles om in een soort ' non-repro' blauw en print deze uit ( op A3 )
- Dan inkt ik het geheel met een kraspen en oostindische inkt.
- Dan gaat het onder de scanner.
- De inkleuring gebeurd weer digitaal met photshop.

Omdat ik vindt dat de cintiq te veel cursor afwijkingen heeft, wil ik in de toekomst ook het schetsen vaker op papier doen.
6 - Datum: 2013-11-14 21:42 - Afzender: michel2013
Ik heb ook een tijd met pen en inkt getekend (bv. mijn strips voor Zone5300). Maar ben toch overgestapt op fijnlijners, o.a. omdat ik het juiste papier niet meer kon vinden.
7 - Datum: 2013-11-15 20:15 - Afzender: dirk
Het valt me op hoe ingewikkeld velen het maken. Gewoon schetsen en inkten op 1 papier is toch het simpelst.
Ik houd altijd een A4 met etiketpapier en een schaar bij de hand. Als ik ergens mis bij het inkten, knip ik snel een stukje papier in vorm, plak die "sticker" over mijn foutje, en ik kan direct verder met het inkten.

Kalkpapier heb ik onlangs voor het eerst gebruikt om een ouder stripje te hertekenen en verbeteren. Dat beviel me wel. Maar voor m'n gewoon werk niet echt een optie, omdat ik enkel het hoognodige in potlood schets; details voeg ik direct toe bij het inkten. Misschien niet ideaal, maar eerst alles in detail schetsen en dan gewoon overtrekken in inkt, zou me al snel vervelen, vrees ik.
8 - Datum: 2013-11-15 20:28 - Afzender: Martin
Klopt. Het gaat snel vervelen en brengt extra veel week met zich mee. Ik ga de overstap naar digitaal probleem te maken.
9 - Datum: 2014-02-03 09:27 - Afzender: Liënne
Ik schets en inkt op papier, is toch wel het makkelijkste. Dan scannen en inkleuren.
Mijn tekenstijl is eigenlijk een beetje ontstaan door vanalles uit te proberen en te ontdekken wat ik leuk vind om te doen. En dat blijf ik nog steeds. Ik heb ook nooit iemand anders' stijl geprobeerd na te doen, want als je dat leert blijf je er toch altijd wel een beetje in hangen.
Ik heb niet actief geprobeerd een tekenstijl te ontwikkelen. Mijn stijl zit meer in de onderwerpen die ik teken en de rest is vanzelf gegaan.
10 - Datum: 2014-02-04 12:56 - Afzender: Martin - e-mail: strips@stripster.eu
@ Liënne: Ik zou zeggen: Verzin iets voor de komende Valentijns-Special op 15 februari of de Women in Control-Special op 8 Maart en stuur het op naar StripSter.
11 - Datum: 2014-02-24 10:29 - Afzender: Ben
Schetsen op kladjes en dan met potlood en dik a4 papier een prent opzetten en daar overheen inkten met een M-stift of whiteboardmarker met zachte tip. Zolang ik de lijndiktes maar kan veranderen met meer of minder druk.
Na gummen spotprent scannen en lijnen strak maken en inkleuren met photoshop. Qua inkleuren probeer ik minder gradient toe te passen en meer egale kleurvlakken.

Ik kijk vooral veel hoe mijn helden het doen en nieuwe dingen probeer ik in mijn werk ook te gebruiken.
12 - Datum: 2014-02-26 15:54 - Afzender: Ben
Qua figuren heb ik een basis figuur. Zelfde neus, geen mond, grote kin voor de man, kleine neus, grote ogen en ovaal hoofd voor de vrouw. Door die enigszins aan te kleden kun je al snel mensen natekenen.
13 - Datum: 2014-02-26 17:32 - Afzender: Lone Wolf
Nu ben ik wel benieuwd naar je cartoons. Ben je de tekenaar van Flippertje?
14 - Datum: 2014-02-28 22:46 - Afzender: charles
Leuk om te lezen wie anderen het doen - heeft allemaal uiteindelijk te maken met hoe je strip er gaat uitzien. Zo maak je een strip, en het kan op allerlei manieren.

Ik heb altijd een vast idee van hoeveel de compositie per plaatje, maar dat schets ik niet heel vaak meer uit. Ik schets eerst de figuren, gewoon op een of twee A4 tje's. Maakt niet uit hoe groot of klein ze worden, ik teken ze niet meer in de hokjes zelf. Dan heb ik een bv. 2 A4tje's met 15 poppetjes en scan ik ze in. Ik spiegel ze en haal de ergste fouten eruit (schuiven en verkleinen van een hand, een kop zit wat scheef, een oog kan groter, enz.) Dan zet ik alles in de hokjes en draai ik het uit.

Dan doe ik de achtergronden - bij gommen heb je dan ook niet je figuren te pakken, dat is mooi rustig werken vind ik. Kan je makkelijk je achtergrond weghalen en nog een keer proberen maar je poppetjes blijven mooi staan. Dan scan ik het nog een keer in.

Ik zet alles dan om naar cyaan en draai het uit op Bristol papier (ik teken gewoon op printer papier). Dan ga ik inkten - ik gebruik een Winsor en Newton serie 222 penseel (vrij goedkoop) en Talens inkt. Af en toe een tekenpennetje en vaak een stift voor de rechte lijnen. en dan nog een keer scannen en inkleuren (heel simpel) met Corel.

Tekenen en inkten vind ik vooral leuk - werken met de computer kan nogal saai zijn, maar het ik vind het heel handig en vind dat ik meer vrijheid heb om dingen te kunnen corrigeren. Duurt niet zolang met over trekken, je hebt altijd een aantal "originelen", zeg maar (want ik inkt alleen maar op uitdraaien).
15 - Datum: 2014-03-02 09:02 - Afzender: dirk
Bedankt Charles voor deze insteek.
Dat heb ik nog gehoord, figuren spiegelen om foutjes te ontdekken die je zo niet opvallen. Handig om dat al in de schetsfase te doen.
Je hebt een erg knappe inktlijn.
16 - Datum: 2014-03-04 22:09 - Afzender: charles
Ik worstel nog altijd met inkten, maar vind het heel leuk om te doen. Soms lukt het, soms niet - maar ik kijk er altijd naar uit. Als ik teken, dan zie ik de lijnen die ik straks graag wil inkten, of waar de arceringen kunnen komen, of hoe het zwart ergens gaat werken (of niet..!) en dan heb ik al zin in de inkt-fase.

Spiegelen had ik eens geleerd van mijn tekenleraar op de middelbare school. Hij had het over echt je werk in een spiegel bekijken, maar ik kon dat nooit zo goed beoordelen. Nu het zo makkelijk is om dingen in te scannen en weer uit te draaien, doe ik het altijd en het springt er ook beter uit op computer vind ik. Kan je ook verkleinen, en zo krijg je ook een andere kijk op je strip (mijn werk zit vol fouten, maar zo probeer ik in ieder geval de aller ergste dingen eruit te halen. Met eigen tekenfouten lijkt het alsof je ze zelf pas veel later echt ziet, tenminste bij mij - het is een langdurig proces, begin ik te beseffen).

Maar onder het tekenen hou ik geregeld mijn papier tegen het licht, en dan kijk ik op de achterkant. Het is ook een handig manier om steeds dingen te corrigeren, vind ik (en werkt beter dan een echte spiegel - het is veel duidelijker). Soms teken ik dan ook correcties op de achterkant en trek ik ze aan de "goede" kant over.
17 - Datum: 2014-03-08 11:52 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
Over het spiegelen: Dave Sim van Cerebus heeft op een bepaald moment al zijn tekeningen via kalkpapier gespiegeld (door over te trekken en dan op de achterkant van het blad te werken). Spiegelen (op welke manier dan ook) werkt goed om je tekening te verbeteren, onbewust zit er vaak een vreemde hoek of vervorming in die je er dan mooi uit haalt (en is een techniek die ik niet vaak genoeg gebruik, shame on me).

Mijn tekenstijl geeft momenteel weinig resultaat omdat ik een nieuwe pc heb en mijn scanner er niet mee wil samenwerken.. Kijken hoe we dat gefixt krijgen..

Verder ben ik iemand van lo-fi en lo-tech oplossingen en technieken. Dus: compositie en schetsen met zwarte inkt (simpele ballpoint pennen are my favourite) op een los A4tje (steevast simpel printpapier tegenwoordig). Dan de volledige prent in potlood tekenen. Wil ik een clean effect, dan probeer ik mijn potlood al zo gedetailleerd mogelijk te krijgen (en gebruik ik een minder vet potlood), daarna inkten (in 't zwart) en alle potlood weggummen. Wil ik een ...euhm... niet-clean effect, dan is mijn potlood nog wat schetsmatig (en werkt een vet potlood lekker) en zal ik in inkt de details toevoegen (soms met een blauwe inktonderlaag voor het schetsen (eveneens simpele balpen), aangevuld met zwart als definitieve bovenlaag). Hoedanook, daarna potlood weggummen en dan aan de slag met kleurpotlood (voornamelijk goedkope kinderkleursetjes aangevuld met enkele moeilijk vindbare kleurtjes). Om het theoretisch daarna in te scannen, en de kleur en het contrast iets aan te passen (in Photoshop, via Image/Adjustments/Colour, Contrast, Levels, Saturation, dat hele riedeltje)..

Misschien niet het efficiëntst, maar ik hou van het gevoel handmatig te werken met simpele materialen.
18 - Datum: 2014-03-10 20:23 - Afzender: Martha
Over het algemeen is dit mijn werkwijze:

1. schetsen maken met potlood of ballpoint, op meestal gewoon a4 printerpapier (of lijntjespapier uit een schrift).
2. het verhaaltje dat ik in gedachten had nav de schetsen wat concreter en bondiger maken; (schrappen dus).
3. zoeken naar het juiste aantal plaatjes; wordt het een strip of toch een strookje, of zelfs een enkel plaatje? (ja, die vrijheid heb je als je niet professioneel bent :-) )
4. daarna alles netjes tekenen op gewoon a4 printer-papier met potlood.
5. de nette tekenschetsen OF scannen en in non-repro blue uitdraaien, OF niet scannen en meteen op het origineel inkten.
6. Dan inkten dus. Eigenlijk altijd met penseel en oostindische inkt. Inkten kan ik niet vroeg in de ochtend. 's avonds lukt mij dit het best. Maar ik blijf het moeilijk vinden.
7. Dan OF meteen scannen (als het de non repro blue versie betreft), of eerst nog honderd gaten in het a4-tje gummen om de potloodlijnen weg te halen (en daarna scannen).
8. Scan inkleuren met computer (Corel Photopaint).

Non repro blue gebruik ik vooral als mijn potloodlijnen/gummen het papier al zó beschadigd hebben, dat er onmogelijk op te inkten valt nog.
19 - Datum: 2014-03-13 13:14 - Afzender: Ben
Net als velen hier op StripSter begonnen. Ik ben nog niet waar ik wezen wil maar ik doe mijn best.
spotprenten.blogspot.nl/
20 - Datum: 2014-03-13 20:41 - Afzender: Martha
Aha, een oude bekende!
21 - Datum: 2014-03-14 20:28 - Afzender: Ben
Een voorbeeldje
www.trouw.nl/tr/nl/4484/Foto/photoalbum/detail/1834962/506349/0/Spotprenten.dhtml
22 - Datum: 2014-11-16 10:43 - Afzender: cato - e-mail: cato.2002@live.nl
ik weet nog niet zo goed wat mijn stijl is... ik ben 12 jaar en ik wil later naar de kunst acedemie. ik weet wel van mezelf dat ik sws strips wil maken. het liefst in cartoonstijl. ik weet niet hoe ik hier in beter kan worden en ik hoop dat jullie me goede tips willen/kunnen geven.
23 - Datum: 2014-11-16 14:50 - Afzender: Yan
Een forum dat me voor het eerst opvalt, het is inderdaad leuk de verschillende werkmethodes te lezen. Wat ik aan een beginner wou meedelen is: eerst de basics, dit heeft niks met medium te maken maar zorg dat je anatomie van dieren en mensen zo snel mogelijk snapt, twee dat je perspectief onder de knie krijgt. De lastigste is de combinatie van de twee: anatomie in perspectief. Zoals één van mijn oud-leraars het formuleerde: er niks lastigers dan het 'verkorten' van een arm of been (in perspectief).

Je begint dus met potlood of penseel. De schets is heel belangrijk, die moet juist zijn.

In het geheel (een pagina) komen volgende aspecten aan bod: een striptekenaar is in wezen een regisseur. Belangrijk zijn dus camerastandpunt en montage van beelden. Ik ben oude school, maar volgens mij geldt het volgende nog steeds: een saaie bladzijde (bv. een lang gesprek = weinig actie) is niet altijd te vermijden, je maakt die levendig door de camera te laten draaien rond de 'setting' (decor en acteurs) en door een wisselende montage (beelden interieur en exterieur).
Een bijkomend aspect is, teken enkel wat echt nodig is. Schrap dus beelden die niks bijdragen tot het geheel (onderschat een lezer niet), dit draagt bij tot het 'tempo' van het verhaal.

De uitvoering is persoonlijk. Mijn schetsen waren steeds het beste, mijn inking leek nergens op. Bij het inkten met pen/penseel op papier 'verkrampte' ik steeds, bang voor de 'fout'. Ik stapte over naar digitale inking om twee redenen: het enige nog goede papier (dat retouches toelaat) is sinds enkele jaren uit de handel (Schoeller Turm of Hammer - Merho van Kiekeboe zag de bui op tijd aankomen en kocht een gigantische voorraad op), en dankzij mijn albumverkoop kon ik me een Wacom Cintiq 21aanschaffen. Van dit laatste was ik pas overtuigt toen ik in een You tube-filmpje een grootmeester van het inkten (Giraud/Moebius van Blueberry en de Incal) een demonstratie op Angouleme zag geven (moet je eens bekijken). Ik dacht, ik ben niet van de jongste meer, maar als die oude meester (hij was toen tegen de zeventig) de overstap maakt, dan moet ik mee.
Het bleek een verlossing, weg met de stress, digitaal inkten vind ik de max ! Je kan kiezen tussen Illustrator en Photoshop, ik prefereer Illustrator, maar dat heeft te maken met mijn tekenstijl: lineair. Een tweede voordeel is dat je onmiddellijk de kwaliteit van je tekenwerk onder controle hebt. Een drukkerij kan namelijk veeleisend zijn, variërend van minimaal 300 dpi tot 600, zelfs 1200 dpi.

Tenslotte wil ik wel schetsen hoe ik tewerk ga voor Grueson:
1. ik schrijf in een boekje de dialogen (in het Engels, want het is makkelijker achteraf te vertalen naar het Nederlands, en Grueson staat momenteel op 5 Engelstalige websites)
2. ik verdeel de plaatjes over pagina's (dit is eigenlijk het moeilijkste onderdeel: het bepaald het ritme van je verhaal)
3. Ik maak de digitale pagina-opmaak in Illustrator (kies onmiddellijk veel lagen)
4. Ik voer de teksten in: Engels en Nederlands in een aparte laag
5. ik schets een plaatje in potlood op een schetsblok (digitaal schetsen vind ik minder leuk)
6. Elke schets wordt ingescand (de kwaliteit hiervan is minder relevant, maar ik opteer toch voor 600 dpi) - je kan aan de slag met een Canon Lide 210 (ik dacht ongeveer 100 euro)
7. Ik inkt digitaal in Illustrator
8. Ik sla de eindresultaten van een pagina digitaal op voor de verschillende media (drukwerk, internet, e-book)
9. Afgewerkte pagina wordt ingepland op de diverse sites

Los van dit alles wil ik je nog een paar tips meegeven: ben je aan het knoeien om een tekening correct te krijgen (schetsfase) > gooi weg en begin opnieuw (desnoods morgen); teken, teken en teken, al tekenend evolueer je, elke tekenaar zal het beamen je blijft vorderingen maken; en vooral KIJK (of je nu realistisch of humoristisch tekent), wat je tekent moet correct zijn.

Heb je nog vragen of was ik niet duidelijk, stel ze maar.

Het wereldje van de Vlaamse en Nederlandse striptekenaars is klein maar niet eng.
24 - Datum: 2014-11-18 16:23 - Afzender: cato - e-mail: cato.2002@live.nl
echt super bedankt voor je bericht! ik heb er super veel aan gehad! ik weet nu al een beetje hoe ik het wil doen en ik heb al een heel goed idee voor een strip en ik wil graag mn eerste strip al uitgeven/ gemaakt hebben. weet je nog wat inspiratie tips?
PS: ik heb je stijl gezien... echt vet!
25 - Datum: 2014-11-18 22:34 - Afzender: Martin - e-mail: strips@stripster.eu
@Cato: Stuur eens iets op naar StripSter als je wat af hebt. Ben wel benieuwd naar je stijl. Begin anders met wat illustraties.

pagina | 1 | 2 | volgende

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4645&page=1&titel=Forum: Je eigen Tekenstijl

© 2000-2019
StripSter
2019-09-15