zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-06-24     15:17

pagina | 1 | 2 | 3 | volgende

1 - Datum: 2012-07-10 15:08 - Afzender: StripSter Redactie
In dit topic kun je schrijven over strips die grote indruk op jou maken.
2 - Datum: 2012-07-10 15:38 - Afzender: Henk S
"Jim Henson's Tale of Sand - The lost screenplay by Jim Henson and Jerry Juhl - As realized by Ramón K. Pérez"
Een prachtig verzorgde strip van Archaia (gebonden $ 29,95), alleen jammer dat het paarse elastiek al na een dag in de etalage een rode streep achterliet op de cover (maar dat leverde me wel een fikse korting op bij De Noorman).
Tale of Sand is een filmscript uit de jaren '60-'70 dat helaas op de planken bleef liggen. Ramón K. Pérez brengt het nu op overweldigende wijze in beeld.
Het verhaal is simpel: de hoofdpersoon krijgt de opdracht een tocht door de woestijn te maken. Alhoewel hij als held gevierd wordt, voorspelt de mededeling dat hij 10 minuten voorsprong krijgt weinig goeds. Het resulteert in een nachtmerrie in western-stijl.
Het slot leidt naadloos terug naar het begin: een never-ending-story. Niets is voorspelbaar, en omdat de tekst slechts een bijrol speelt heeft het een enorme vaart. Het tekenwerk en de lay-out zijn subliem.
Een verhaal om te lezen en te herlezen.
www.archaia.com/archaia-titles/jim-hensons-tale-of-sand/
3 - Datum: 2012-07-14 11:19 - Afzender: Henk S
Dit voorjaar bracht Syndikaat het eerste deel uit van "Otto: blijven roeien" in hardcover.
Mijn aanvankelijke scepsis, of debutant Frodo de Decker daarmee niet over het paard getild werd, smolt als sneeuw voor de zon bij het lezen van het boek. Zijn tekstloze strip loopt als een trein en kan zich meten met bijv. Rumi van Mario De Koninck of Mister O van Lewis Trondheim.
Absolute aanrader!
Uitg. Syndikaat - 48 pagina's kleur - hc - € 16,95.
www.ottocomic.com
4 - Datum: 2012-08-07 21:07 - Afzender: Henk S
Op het gevaar af dat niemand dit topic leest ga ik toch maar door met het vermelden van interessante strips.

"Portugal" van Cyril Pedrosa is een lijvig boek: 250 pagina's. Maar dan heb je wel een strip waar je langdurig van kunt genieten. Het verhaal heeft een aangename traagheid die je onderdompelt in een lome Iberische sfeer.
De Franse striptekenaar Simon Muchat is uitgenodigd op een Portugese stripbeurs en raakt in een identiteitscrisis. Hij gaat op zoek naar zijn Portugese herkomst, eerst samen met zijn vader, daarna alleen. Hij komt veel te weten over zijn familie, maar veel blijft ook onduidelijk. Dat stoort allerminst: de reis is belangrijker dan het doel.
Cyril Pedrosa heeft in "Drie schimmen" al laten zien dat hij een meester is in de subtiele emotie; in "Portugal" bekrachtigt hij dit beeld.
Liefhebbers van avonturenstrips kunnen dit boek beter links laten liggen, wie echter geïnteresseerd is in de menselijke drijfveren zal zich moeiteloos laten meesleuren.
Uitg. Silvester - 266 pagina's kleur - hc - € 39.95.
5 - Datum: 2012-08-08 16:55 - Afzender: striphooligan
Mooi boek, interessant verhaal. Met genoegen gelezen.
6 - Datum: 2012-08-20 12:23 - Afzender: michel2012
Een niet gloednieuwe uitgave maar wel erg interessant is "Lucky in Love, book one, a poor man's history", een graphic novel met een volwassen verhaal, zowel serieus als humoristich. De tekst is van George Chieffet en de fabuleuze tekeningen zijn van Stephen DeStefano. Lucky in Love vertelt in een doeltreffende originele cartoonstijl het verhaal over de Italiaanse Lucky en zijn strubbelingen in New Jersey, zijn intreden in de luchtmacht en zijn terugkeer. Het is vooral een verhaal over volwassen worden met hier en daar pikante scenes dus niet voor de jongste lezers. Ik heb genoten van het verhaal maar vooral van de tekeningen Van Destefano, die ook bekend is van de comicbook-serie Instant Piano en vooral werkzaam is in de tekenfilmsector. Of er een Nederlandse vertaling is, weet ik niet. De graphic novel is uitgegeven door Fantagraphics.
www.fantagraphics.com
7 - Datum: 2012-08-20 12:31 - Afzender: michel2012
Nog een nieuwe aanwinst, die de moeite waard is, is de nieuwe uitgave van Bravo Brothers van André Franquin. Bravo Brothers is een Robbedoes en Kwabbernoot-verhaal dat ook wel een Guust Flater-verhaal genoemd kan worden. Robbedoes-fans zullen het kennen als het tweede verhaal in het reguliere album Hommeles in Rommelgem. Het mooie van deze uitgave is niet alleen de nieuwe inkleuring door Frédéric Jannin, maar van iedere pagina ziet men de originele plaat in zwart-wit met daarnaast interessante commentaren van José-Louis Bocquet en Serge Honorez. De commentaren bevatten ook citaten van de dochter van Franquin en exclusief beeldmateriaal. Dit alles in hardcover uitgegeven door Dupuis.
8 - Datum: 2012-08-20 14:40 - Afzender: Henk S
"Lucky in Love" lijkt me interessant; zal er bij de stripboer eens naar vragen.
Ik heb trouwens de Fantagrafics-link gewijzigd naar informatie over de strip (inclusief animaties).
9 - Datum: 2012-08-21 11:25 - Afzender: michel2012
bedankt voor de aanpassing van de link, Henk. ik kende de animatie nog niet en wist ook niet dat DeStefano genomineerd was voor een Eisner-award. cool.
10 - Datum: 2012-09-05 11:35 - Afzender: Henk S
In Valkenswaard kocht ik Philemon: Het Vogelverschrikkers Vagevuur. Nostalgie van de beste soort. Het werk van Fred heb ik altijd gewaardeerd om zijn ongebreidelde fantasie, en zijn spel met de strip-wetten. Ook dit verhaal stelt daarin allerminst teleur, hoewel ik op het eind het gevoel had dat het verhaal niet af is.
Dit deel is no. 15 in de integrale hardcover-uitgave van de Philemon-verhalen door uitgeverij HUM! Een lofwekkend initiatief, met als enig minpuntje dat het zo'n 5 jaar gaat duren voor de collectie compleet zal zijn. Mooi uitgevoerd voor € 19,95 - beslist een aanrader voor lezers die graag wegdromen.
www.uitgeverijhum.nl
11 - Datum: 2012-09-26 09:04 - Afzender: Henk S
In Breda heb ik bij Cheap Comics de Deluxe Edition gekocht van Y the last Man - 5 gebonden delen voor € 100,-, goedkoper en mooier dan de comics op krantenpapier.
Door een onduidelijke reden sterft plotsklaps de mannelijke wereldbevolking, inclusief alle mannelijke dieren. Alleen de Amerikaanse twintiger Yorick (Y) en zijn aapje Ampersand overleven het. Samen met geheim agente 355 gaat hij op zoek naar de oorzaak van deze catastrofe, de reden waarom hij het overleefd heeft, en hoe voorkomen kan worden dat met een generatie die enkel uit vrouwen bestaat de mensen en dieren uitsterven.
In zo'n 1400 pagina's komen diverse geslachts-, politieke, internationale en rassenkwesties aan de orde. Hoe geef je een maatschappij opnieuw vorm waarin de overheersende factor (mannen) ineens is weggevallen? Waren die mannen wel zo bepalend, of wordt hun beleid moeiteloos overgenomen door vrouwen? Slagen de mannenhatende Amazones, waar Y's zuster Hero zich bij heeft aangesloten, erin Yorick uit te schakelen?
Y is een intrigerend verhaal over liefde en vriendschap dat je geen moment loslaat. Enig kritiekpuntje zou kunnen zijn dat aanvankelijk het tijdsverloop niet duidelijk is: waar ik het idee had dat ze een maand op weg waren, bleek dat al anderhalf jaar te zijn. Maar voor het verhaal maakt dat weinig uit.
Hoofddoel voor Yorick is het terugvinden van zien grote liefde Beth, die tijdens de catastrofe in de outbush van Australië was. Na 4 jaar vinden ze elkaar in Parijs, maar dan...
BESLIST LEZEN!
12 - Datum: 2012-09-26 20:38 - Afzender: dirk
Ik heb de eerste delen van Y gelezen, ontleend uit de plaatselijke bibliotheek. Het sprak me weinig aan.
De zombie comic (is het The living dead?) vind ik beter.
Zo zie je maar dat smaken verschillen.
13 - Datum: 2012-09-26 21:32 - Afzender: P.Saiko - e-mail: psaikotik@gmail.com
@ Dirk: Misschien bedoel je The Walking Dead? Da's trouwens een soort verderzetting van wat vroeger Deadworld was (en daar zijn recent weer trades van uitgekomen als ik me niet vergis).

@ Henk S: Grappig dat de Deluxe Editions van afgesloten comics toch een ander publiek trekken dan de originele reeksen... Y, the last man heb ik al een tijdje staan. Ik ben niet ingestapt bij eerste publicatie, maar zodra ik eraan begon was ik verslaafd. Een ander, relatief kort pareltje dat ik toen ook verorberd heb: Pride of Baghdad, check it out. Trouwens, ik ben het niet automatisch eens met je opmerking over het mooiere papier... Sommige comics werken qua tekenwerk/inkleuring en soms qua sfeer beter bij 'low quality' papier en ogen zelfs lelijk in Deluxe versie (of toch in mijn ogen)..
Archaia heeft trouwens nog veel briljante comics en graphic novels (kuch), The return of the Dapper Men, Mouse Guard, the Dark Crystal, the Story Teller.. Archaia heeft een mooie deal gemaakt met de Henson erfenis met mooi resultaat.
14 - Datum: 2012-09-26 22:01 - Afzender: Henk S
Ik hou niet zo van het zombie-genre: staat me te ver af van de werkelijkheid. Heb toch wel 1 of 2 delen van 40 Days of Night staan.
Van Mouse Guard heb ik losse deeltjes, wil eigenlijk de gebonden uitgave, maar ja, mijn geld is niet onuitputtelijk... Ik heb trouwens wel alle delen van Flight staan: mooie bundelingen van korte droomverhalen.
Op comic-gebied verschijnt veel moois, en ik zal die aanbevelingen ook zeker bekijken, maar ook daarbij spelen geld en tijd een rol. Want tegenwoordig verschijnen er zoveel (vertaalde) literaire strips dat ik daar mijn lol al mee op kan.
15 - Datum: 2012-09-27 22:27 - Afzender: Martin
The Walking Dead vind ik erg goed. Het verhaal gaat meer over het menselijk drama dat zich achter de enorme ramp afspeelt.
Uiteraard wel met de nodige gore zombies en geweld. Lekker... De tv-serie is ook een aanrader. De schrijver en bedenker(Robert Kirkman) zit daar ook achter.
16 - Datum: 2012-09-27 22:34 - Afzender: dirk
Ik bedoelde inderdaad The Walking Dead.

@ Henk: het uitgangspunt van Y staat toch ook wel ver af van de werkelijkheid. Eigenlijk kan je beide reeksen op dat punt wel met elkaar vergelijken. Hoe overleven mensen om met een ramp v planetaire proportie waarbij een groot deel van de bevolking het loodje heeft gelegd? Eigenlijk gaat heel het genre (zombie, dat griepverhaal van Stephen King en ook Y) terug op het boek I am a Legend, dat ook al verschillende keren is verfilmd. Of The day of the triffids. Ik weet niet van buiten welk boek eerst kwam.

Ik ben dus wel een zombie fanaat, al is er de laatste jaren veel troep gemaakt.

Ik kan binnenkort het eerste seizoen van de TV reeks van iemand lenen. Ik kijk ernaar uit.
17 - Datum: 2012-09-28 09:29 - Afzender: Niquicho
Ik vind Y geweldig! Ik heb er zelfs nog een blog over geschreven maar ik denk dat die niet op StripSter heeft gestaan:
kortblog.wordpress.com/2011/09/21/y-the-last-man-als-er-geen-mannen-meer-waren/
18 - Datum: 2012-09-28 17:53 - Afzender: Henk S
@Dirk: in Y wordt een afdoende verklaring gegeven voor het plotsklaps uitsterven van de mannelijke gender (medisch experiment met klonen waardoor het Y-chromosoom overbodig wordt). Maar dat gegeven speelt slechts een bijrol; het verhaal draait om de effekten die daaruit voortvloeien.
Day of the Triffids heb ik trouwens ruim 40 jaar geleden gelezen - ik was toen erg in de SF.
19 - Datum: 2012-10-03 17:27 - Afzender: Massagraf
Laatst de Scott Pilgrim-serie uitgelezen. Een beetje de stem van een generatie.

Volume 1: Leuke introductie met leuke personages, alleen zijn het er zoveel dat je snel de weg kwijt raakt. Maar het smaakt naar meer.
Volume 2: Goed vervolg, weinig over op te merken.
Volume 3: Het personage waarop gefocust wordt is niet echt interessant (zelfs onaangenaam) en daardoor dit deel ook niet echt. Hoogtepunten zijn grapjes over veganisten.
Volume 4: Enorme verbetering, geweldig. Erg grappig, erg vrolijk en verrassend dramatisch. Het beste deel.
Volume 5: Houdt de gezellige sfeer van Volume 4 goed vast, bijna even leuk als de vorige.
Volume 6: Epische, maar erg verwarrende climax. Voor een slot stelt het meer vragen dan het zou moeten beantwoorden, erg jammer.

Leuke serie, maar zeker niet voor iedereen. Als je bent opgegroeid met het internet zit je in de juiste doelgroep.
http://www.scottpilgrim.com
20 - Datum: 2012-11-25 10:22 - Afzender: Rob Brandon
In deze rubriek wil ik het over Arman & Ilva hebben:
Deze zich in de toekomst afspelende zwart-wit stripserie behoort niet tot de bekendste strips, wel tot de besten. De strips verschenen begin jaren 70 in de Haagsche Courant maar ik ken ze van de later uitgegeven albums. Geschreven door Lo Hartog van Banda en getekend door Thé Tjong-Khing.
Khing is een zeer goede tekenaar, vooral meesterlijk in gezichtsuitdrukkingen, Voor veel gelaatsuitdrukkingen in mijn eigen strips heb ik hem als voorbeeld gebruikt. Sommige technische constructies gaat hem wat minder af, de graafarmen van een bulldozer tekende ik als kind al beter dan hij. Arman en Ilva leven in een kale futuristische wereld waarin de huizen meestal de vorm hebben van een paddenstoel of hoed, met landingsplatform voor de hopper. Auto's treinen en vliegtuigen zul je er tevergeefs vinden, Het vervoer gaat per raket of ruimteschip of de hopper, een soort miniatuur vliegende schoteltje voor meestal maar 2 personen. Arman en Ilva leven in de "gecontroleerde weerszone" waar het klimaat kunstmatig beheerst wordt. Het enige weelderig begroeide deel op aarde is Aztakia, waar het eerste verhaal begint. Ruimtereizen naar allerlei vreemde verre planeten is de gewoonste zaak geworden. Voedsel wordt verschaft uit computer geprogrammerde automaten en bestaat meestal uit voedsel pillen. Een bed bestaat uit een flexibel soort matras dat door een krans van magnetische sprieten boven de vloer zweeft. Arman is geen held, wel vooral een techneut. Ilva een aantrekkelijke jonge blonde vrouw.
21 - Datum: 2013-01-05 09:57 - Afzender: Rob Brandon
Er is nog een favoriete strip waarvan ik wat wil vertellen, pas weer gelezen, dat is de van oorsprong Amerikaanse strip van de detective Rip Kirby van Alex Raymond, ook een realistische zwart wit strip die van oorsprong krantenstrip was en meesterlijk is getekend. Ik bezit twee albums met drie verhalen: "5000 dollar voor een baby"; "Het collier"; en de "Beaumont erfenis". Het laatste verhaal vond ik het beste en daar wil ik enkele dingen uit vertellen. Het gaat over de rijkeluisfamilie, Beaumont. waarvan een van de ouders is overleden en de andere ouder aan het eind van het verhaal sterft. Er zijn twee zonen, een donkerharige broer en een blonde broer die elkaar betwisten om de erfenis en zelfs met elkaar op de vuist gaan, een van de broers loopt zelfs twee blauwe ogen op. Met beide broers loopt het aan het eind slecht af en er is een verrassende eind clou die niemand die het verhaal voor het eerst leest had verwacht. Komt jullie dat niet erg bekend voor? In welke strip zijn we niet ook zulke voorvallen tegen gekomen? Dan houden de overeenkomsten verder op. Niet beide broers worden aan het eind doodgeschoten, maar de ene broer de (blonde) vermoordt de ander (de donkerharige) met een vuurwapen en de blonde broer belandt in de gevangenis. De aantrekkelijke jonge vrouw die in het verhaal voorkomt is geen donkerharige Aziatische zoals Lucy Lim, maar een blondje. Het aangename oord waar het verhaal zich aan het eind afspeelt is niet het onbewoonde tropische eiland Tavunua maar een subtropisch landgoed in het zuiden van de Verenigde Staten.
22 - Datum: 2013-02-07 16:45 - Afzender: Peter Moerenhout - e-mail: petermoerenhout@hotmail.com
Een recensie van "Billy Bob" van Nix.
petermoerenhout.be/2013/02/07/recensie-billy-bob/
23 - Datum: 2013-03-10 15:39 - Afzender: Martin
Gisteren op de Str!pdagen de laatste drie albums uit de werelden van Thorgal aangeschaft. In de eerste plaats was ik een beetje bang dat die spin-offs afbreuk zouden doen van het origineel, maar ondertussen ben ik daar op teruggekomen. Ik vind het erg mooi te zien hoe sommige bruggetjes(de cross-overs) worden geslagen van de ene album(serie) naar het andere zonder het gevoel te krijgen dat je iets hebt gemist zonder perse de andere serie te moeten kopen. Wat ik ook wel waardeer is de kleine verwijzingen naar het verleden van Thorgal. Zo zie je hoe Kriss haar verhaal is verlopen voordat ze in aanraking is gekomen met Thorgal in de boogschutters. Het loopt naadloos in elkaar over. Ik houd hier wel van.

Wolvin: de afgehakte hand van de god Tyr. Hier was ik bij het lezen van deel 1(Raïssa) al erg onder de indruk van de tekenstijl van Surzhenko, omdat het eigen is, maar erg in de wereld van Thorgal past. Het scenario van Yann vind ik erg sprookjesachtig en smaakt naar meer.

Kriss van Valnor: Een koningin Waardig. Nu we in de eerste twee delen erachter zijn gekomen wat Kriss beweegt gaat het verhaal eindelijk verder. In het laatste deel ben ik onderhand 'gewend' aan de tekenstijl van De Vita en past het bij de ruige hoofdrolspeler Kriss.

De jonge jaren: de drie zussen van Minkelsön. Hier had ik toch wel mijn grootste twijfels over. Moeten we echt terug naar de beginjaren van Thorgal? Na een paar pagina's werden de twijfels vergroot en dacht: 'Nee, toch...' Maar het verhaal buigt uiteindelijk mooi af en vertelt toch weer een interessant en spannend verhaal.

Enige nadeel is(en dat zien we vaker de laatste tijd) dat de verhalen niet afgerond worden. Wordt vervolgd...
Maar als de verhalen zo verder gaan hoor je mij niet verder klagen. Laat ze maar komen!
24 - Datum: 2013-11-12 16:14 - Afzender: Martin
Afgelopen week een nieuwe bult strips binnen gekomen in Huize van der Schuijt.

De werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 4 - Bondgenootschappen
Ik ben toch wel fan van deze serie. Verhaal verloopt vlot met leuke twists. Tekenstijl is wat grof, maar past bij het hoofdpersonage.
Leuk hoe alle series naast elkaar lopen en linkjes naar elkaar hebben.

Thorgal 34 - Kah-Aniël
Zeer schilderachtig gemaakt door Rosinski. Ik moet nog steeds wennen aan deze nieuwe stijl. Ik vind het erg mooi, maar heb het idee dat ook Rosinski nog aan het zoeken is een eigen stijl. Sommige plaatjes zijn echt schilderijen op zich en hebben veel tijd gekost om te maken, volgens mij. Andere zijn, naar mijn mening, snel gemaakt en hebben wat minder aandacht gekregen. Wel een langdradige ontknoping van de ontvoering van Aniël, de bastaard zoon van Thorgal en Kriss van Valnor. Ik hoop dat de volgende Thorgal wat meer vaart heeft. En laat Rosinski maar de tijd nemen dit deel te maken, wordt het zeker niet slechter van.

Storm 28 - De Race van Opaal
Had veel verwacht van dit door Dick Matena geschreven verhaal, maar viel me erg tegen. Ook het tekenwerk vond ik niet optimaal. Veel detail foutjes die niet hadden gemogen.

Amoras 2 - Jérusalem
Fan van het eerste uur. Ook weer een erg goed deel. Weer een tipje van de sluier opgelicht en een hoop vragen erbij. Zoals het hoort. En nu weer wachten op deel 3.

Ward 1 - gestrand
In een woord: Geweldig. Het verhaal is top verloopt vlot en super getekend door Marissa Delbresinne(die in het verleden ook op StripSter werk heeft geplaatst). Een super debuut album. Ook hier wachten op het vervolg.

Rhonda 1 - Help me, Rhonda!
Mooie stijl. Beetje chaotisch vertelt, omdat er nog veel in het duister gehouden wordt. Maar dat zal ongetwijfeld in een volgend deel uitgelegd worden. Ik ben wel nieuwsgierig naar deel 2.
25 - Datum: 2013-11-12 20:22 - Afzender: dirk
Toevallig las ik gisteren ook nog ns een Thorgal. Voor mij de kraker van de serie: De boogschutters.
Ik verkies de Rosinski tekeningen uit die periode, maar het is natuurlijk het super scenario van Van Hamme dat dit een absolute klassieker maakt.

Martin: Rosinski die nog zoekt naar een eigen stijl?? Als hij die nu nog niet heeft gevonden na 35 jaar in het vak? En ook die rechtstreekse schildering past hij toch al meer dan 10 jaar toe.

Verder heb ik gisteren in een doos met strips (terwijl ik op zoek was naar die Thorgal) nog een verzamelaar van Robbedoes uit 1978 gevonden, die ik een jaar geleden heb gekocht maar nog niet had gelezen. Frommeltje en Viola, Baard en Kale en ik zag ook een Malo Louarn bij het doorbladeren. Dus voldoende lectuur voor de komende tijd.

pagina | 1 | 2 | 3 | volgende

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4205&page=1&titel=Forum: Uitgelezen Strips

© 2000-2019
StripSter
2019-06-24