zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-12-11     21:13

1 - Datum: 2011-12-17 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
't Kan verkeren. Leken de Strips-edities een terugloop te vertonen, nu dienen zich weer diverse nieuwe tekenaars aan.
Peter Brutin contacteerden we in Turnhout. Deze week 3 pagina's van Icky, kosmisch studente. En volgende week starten we met Commisaris Moordenaar, dat hij samen met Matthias Cruyssaert tekent. Dat wordt een halfjaar smullen van prachtig tekenwerk.
Ook vastgelegd in Turnhout: Haman, met soepel getekende cartoons.
Willem van Glabbeek maakte Mysticus op zijn stageplaats, en legt hem nu aan ons voor.
En we hebben een bijdrage Uit de oude doos van Eric Hebben gemaakt in 1990.
Mijnheer Verkrijt maakt een stormachtige ontwikkeling door: er is zelfs al sprake van een Poolse uitgave!
Vergeet natuurlijk onze Kerst-Special van volgende week niet. De eerste kerstkaart (van Raquel Versteeg) is al binnen!

Komende week Santiago in gesprek met Peter Nuyten.
2 - Datum: 2011-12-17 00:52 - Afzender: Massagraf
@Massagraf: De pagina's zijn nu in een groter formaat, een half jaar lang dacht ik dat de hoogte ook 750px moest zijn.
@Santiago: Volgens mij gebruik je Comic Sans MS als lettertype; zelf stoor ik me er niet aan, maar er zijn een heleboel mensen die het een cliché vinden. Dat je het weet :P
@Peter: Prachtig, wat een aanwinst! Lijkt op een Nederlandstalige Futurama...
@Willem: Misschien zou een groter formaat wat beter zijn, kleine tekst zo...
Voor de rest een erg goede editie met heel wat variatie!
3 - Datum: 2011-12-17 10:01 - Afzender: dirk
Een erg rijk gevulde editie. En wat nieuw bloed waar de forummers hun tanden in kunnen zetten!

@ Santiago: de oproep van je cover is al direct beantwoord...

@ Peter Brutin: Eerste indruk: ziet er erg goed uit. De tekeningen zijn lekker losjes maar toch zijn de pagina's heel mooi en doordacht opgebouwd. Is niet gekleurd maar dat stoort niet. De grijstinten geven een erg mooi effect.

Strip 1: erg goeie grap. De vormgeving van de raket vind ik ook erg raak.
Spijtig dat het zwart van de ruimte niet voller is. Dat geeft een slordig effect. Misschien had je dat na het grijs inscannen nog digitaal kunnen bewerken om het volledig zwart te krijgen.
In kader 3 zou het rechter oor mee met het gezicht moeten draaien en wat lager moeten uitkomen.

Strip 2: een erg verrassende grap. de clou had ik niet zien aankomen.
Enkele erg knappe poses van je personage. Futuristische vormgeving klopt helemaal, telebla inbegrepen.
Kader links onderaan is onderaan perfect: mooi perspectief, knappe pose, mooi de weerspiegeling op marmer weergegeven. Het perspectief bovenaan dit kader is wel wat sterk. De verdwijnlijn had verder weg gemogen.

Strip 3: ook goed.
Op het eerste kader had bovenaan wat zwart gemogen op overgang ruimte - dampkring. Op het laatste kader klopt het perspectief ergens niet. Volgens mij schort het aan de raket. Die mogen we van onder zien, maar dan best vanuit ooghoogte en niet uit kikkerperspectief. Want dat klopt niet met de figuur van Icky.

Ik ben onder de indruk. Dit smaakt naar meer.

@ Haman: Erg vlot lekker bol. Mooie stijl. De schaduwen accentueren mooi de bolheid van je personages maar lijken wat op goed geluk geplaatst.
4 - Datum: 2011-12-17 10:26 - Afzender: dirk
@ Willem: Ik bewonder 2 zaken aan je strip:
- het verhaal is erg origineel. Ik vind het knap hoe je een eigen wereld creëert en ons die geloofwaardig brengt. Positief is ook dat je niet onmiddellijk begint met een grote uitleg. We ontdekken als lezer stap voor stap waar we mee te maken hebben. Het is goed gedoseerd en dat houdt het voor ons als lezer spannend.
- de weergave van die andere wereld, mooi weergegeven in kleuren en lijnen. En goed te volgen voor de lezer.

Een punt waar je nog aan moet werken zijn de tekeningen. Heb je al eens geprobeerd je tekeningen te spiegelen? Alles trekt naar 1 kant.
Ook blijven oefenen op die menselijke figuren. Aarzel niet om af en toe eens een model of foto te gebruiken. Bijvoorbeeld het plaatje waar Henly voor het eerst zijn ooglapje afneemt. De schouder van de opgetilde arm mag inderdaad hoger, maar hier komt niet alleen de schouder, maar heel de romp hoger.
De cover moet je zeker herwerken. Op een cover toon je normaliter een extra verzorgde en uitgewerkte plaat. Dit lijkt eerder een ingekleurde schets dan een mooi verzorgde cover. Je zou al kunnen beginnen met de figuren 'handschoenen' in plaats van 'wanten' te geven.

@ Eric: Uit 1990? Ja, toen waren er nog videobanden, al heb ik er nooit met huishoudsters gezien. De tekeningen zelf zijn verzorgd; je ziet dat je er de tijd voor hebt genomen. De clou is maar zozo.
Al bij al zie ik maar weinig evolutie met je werk dat we al zagen op StripSter en dat op je website staat. Om echt te kunnen verbeteren denk ik dat je uren moet maken aan je tekentafel.

@ Johnny Bekaert: elke keer zit er wel één tussen die me erg raakt: die kalenderman bvb.

@ Neef de Hond: Er zitten enkele goeie tussen. Wel vaak op het randje.
Dezelfde opmerking als bij Willem: je moet je cartoons eens spiegelen...
Bij het inkleuren van de achtergrond van de brandweercartoon heb je duidelijk het vulemmertje gebruikt, want de 'e' van 'de' ben je vergeten te vullen.
5 - Datum: 2011-12-17 10:30 - Afzender: Rob Brandon
Voor degenen die me deze week opnieuw missen: Vanaf volgende week ben ik er weer als vanouds bij.
6 - Datum: 2011-12-17 10:50 - Afzender: dirk
@ Massagraf: Ik ben eerlijk gezegd de draad wat kwijt. 1 pagina per week is moeilijk te volgen. Maar deze pagina is spannend en de cliffhanger maakt me benieuwd naar het vervolg.

@ Mars/3Drender: Veel lappen tekst deze week. Hoe de vork aan de steel zit is me nog niet helemaal duidelijk. Muteren met 1 pil, waarom hebben ze dan nog Errie nodig? Maar misschien loop ik wat vooruit.
Om even terug te komen op leesrichting. In het derde kadertje heb ik de neiging met de ballon links onderaan te beginnen ipv met de ballon rechts bovenaan.
De figuren op het onderste kader zien er weer erg knap uit.

@ Dieter en William: na dat misleidende ikoontje (Scarlet J.) zou ik ontgoocheld moeten zijn, maar gelukkig krijgen we mr Verkrijt, cru als altijd in de plaats.

@ Nico Schuurman: Die kop is prachtig. De rest van de figuur had iets strakker gemogen, net als de tekst in de tekstballon.

@ Maikel: een erg knappe strip; weer eens.
Nu zit de dynamiek niet in de kaders maar helemaal in je figuurtje. Respect.

@ Ben Burger: Het staat niet echt: 1 strook en daar nog een eenzaam kadertje ondergeplakt. Als het wat veel was voor 1 strookje, maak er dan 2 volwaardige stroken van. Door bijvoorbeeld het eerste kadertje wat breder te rekken en uit te werken. Je figuur in een kamer, of waar ook, achter de computer. Op het tweede plaatje had je voor afwissling kunnen zorgen. Waarom geen afbeelding op een computerscherm getekend, die één van de genoemde landen aanprijst? Zo vermijd je ook dat de lezer 4 x achter elkaar hetzelfde plaatje ziet.

@ Jamie: als je het goed bekijkt, zien we eigenlijk maar weinig achtergronden. Toch vervelen de plaatjes allerminst door de bewegingslijntjes of de afwisselende achtergrondmotiefjes. dat op p 4, 3e plaatje vind ik het mooiste.

@ Michel: op Strip Turnhout heb ik ook zo'n smurf gezien, maar die was net iets groter.
7 - Datum: 2011-12-17 13:07 - Afzender: Eric
@Dirk,

Ik heb dan ook bijna 20 jaar niet meer getekend. En door werkdrukte is het nog erg lastig om wat te produceren.
Ik hoop snel weer eens wat actueels te laten zien.
8 - Datum: 2011-12-17 16:21 - Afzender: Steven
@Santiago: leuk dat de figuur vooraan door zijn inkleuring ook de meeste aandacht krijgt. Je gebruikt de juiste nuance om schaduw te maken. Nu die vluchtige arceringen helemaal achterwege laten en dan alleen met kleuren werken, dat kun je best, zo te zien. Je kan op voorhand voorzien dat je geen arcering nodig zult hebben bij het digitaal inkleuren. Als je ze wel wilt gebruiken, dan moeten ze systematischer uitgewerkt worden, niet op de ene figuur wel en de andere niet.
@Peter: dit is inderdaad een mooie aanwinst voor StripSter, zowel pikant grappig als goed getekend. Wat me opvalt zijn de variabele digitale inkleurtechnieken, meestal gebruik je een hard edge maar soms ga je over naar soft zoals bij het laatste plaatje met de raket. Daar gebruik je zelfs beide technieken in één oppervlak. Mijns inziens hoeft dat niet en kan je de hele strip best met dezelfde hardheid inkleuren, dat ziet er minder kunstmatig uit.

@Haman: Ook mooi, maar nogal straf ingekleurd, het oranje kan iets verzacht worden naar onder toe.
@Willem: de uitvoerige goede raad van Dirk kan ik nog aanvullen met volgende zaken. Stellen de personages vragen, gebruik dan steeds vraagtekens, want dit wordt meermaals nagelaten. Let op met het gebruik van opacity (p4) om schaduwen te zetten, als je tweemaal over eenzelfde oppervlak komt, wordt de schaduw daar twee keer zo donker dus moet je proberen het in één beweging in te kleuren. Dit kan in werkelijkheid wel voorkomen door weerkaatsingslicht, maar niet op elke hoek van de kamer. Wat ook niet kan, is dat sommige voorwerpen een schaduw vertonen en aangrenzende voorwerpen dan weer vlak ingekleurd zijn. De kapsels lijken door het ontbreken van enig lichteffect erg vlak, hier en daar probeer je er wel textuur in te brengen maar dat het vormen zijn die licht weerkaatsen zien we er niet in terug. Ook de kaders best wat ordenen, het ziet er net niet helemaal nagemeten uit, ofwel kan je het beter helemaal uit de losse hand doen maar dan moet het meer dan vijf graden afwijken.

Wat Dirk zegt over de intro klopt wel enigszins, maar ik vind dit toch nog te abrupt qua begin. Al meteen in kader 1 worden we gewaarschuwd en nog eens tweemaal herinnerd dat we een andere wereld binnentreden, dat lijkt me niet nodig. De toeschouwer ziet dat wel door die psychedelische kleurtjes hoor! Ik zou in kader één de twee hoofdkarakters van de voorgrond ver naar de achtergrond verplaatsen en hun plaats verwisselen met die twee voetballers, die ik op de voorgrond zou zetten. Kader één dient om de toon te zetten, hoe graag je ook het opzet van je verhaal al meteen uit de doeken zou willen doen. Anders krijg ik de indruk dat er een blad aan vooraf moet gegaan zijn. Als het de bedoeling is een andere wereld aan ons te openbaren, dan verwacht ik zeker nog een hele bladzijde in die gewone wereld door te brengen vooraleer de poppen aan het dansen gaan, kwestie van een spanningsboog te creëren.

@Eric: een goeie opzet voor een mop en mooi geïnkt. Het plaatje waar de botsing op handen is, moet je beter uitwerken want ik moest even terugreconstrueren wat de clou was. De figuren moeten ieder van één kant komen, mekaar nog niet bereikt hebben en zelf een andere kant opkijken, want hoe jij ze tekent zouden ze elkaar al van twee meter op voorhand opmerken.
@Johnny: ik hoop dat je het in je interview op prijs stelde dat iemand je gewaarschuwd had voor een personage met twee rechterhanden, want het gebeurt vandaag opnieuw (p1). De Kalenderman vind ik geniaal.
@Jeroen: een ontroerende passage. Op de laatste bladzijde een dt-fout.
@Juul: eenvoudige humor mooi weergegeven. Zou je kiezen voor cartoonhanden met vier of vijf vingers? Dat schijnt nu te variëren.
9 - Datum: 2011-12-17 17:07 - Afzender: Steven
@3drender en Rubie: de cipier ziet er hier plots nogal gedrogeerd uit, dat zal niet de bedoleing zijn. Op te lossen door een gesloten mond en wat gelaatsgymnastiek af en toe. De toespraak van de gekke professor is zeer onderhoudend, ondanks veel tekst, dat komt ook door de sarcastische glimlach die twee van de figuren hier vertonen.
@Dieter en William: cartoon 1 heeft nogal veel tijd nodig om het doel te bereiken dat cartoon 3 meteen "in your face" (pun intended) geeft. Het soort humor is te verschillend. Beide kunnen, maar zijn volgens mijn niet goed te combineren, misschien moeten jullie selecteren wat er bij hoort en wat niet.
@Nico: de figuur heeft wel een mooi kostuum aan, maar er schorten een paar zaken aan de cartoon vooraleer ze helemaal aangenaam is voor het oog. Zijn onderbeen is korter gemaakt om hem binnen de kantlijnen te kunnen houden en de digitale toevoegingen passen niet bij de inktkleur. Dat laatste kan je oplossen met contrastverbetering.
@Ben: Flippertje is een figuurtje met mogelijkheden, maar dan moet je zijn tekst beter verzorgen. Denk na hoeveel hij moet zeggen in elk kadertje, als het veel is heb je een groter kader nodig! En leestekens zijn onontbeerlijk in een humorstrip.
@Jamie: wat wordt het hier ernstig, zeg. Nou ja, ik prefereer dit wel boven de lichtvoetigheid die eerder in het verhaal aan de dag gelegd werd. Er komt nu wat karakterontwikkeling bij kijken. En het ziet er allemaal prima uit. Houden zo!
10 - Datum: 2011-12-17 20:09 - Afzender: juul
@steven:juist,je hebt gelijk,ik heb ze nageteld.de gitarist heeft 5 vingers en bij de anderen zijn het er 4.ik moet nog een evenwicht vinden tussen spontaan tekenen en toch ook niet te slordig.zal er op letten.
11 - Datum: 2011-12-17 22:33 - Afzender: mars(3Drender)
Vandaag mijn prijzenpot opgehaald bij Johan de Neef (windmill comics). Daar zaten een paar hele mooie luxe uitgaves bij van het creme op Amerikaans comics gebied, dus het moet goed komen met de expressie gymnastiek. Ik heb de letter grootte een punt kleiner gemaakt, zo te merken hebben jullie daar geen last van???.
Verdere opmerkingen over de collega''s komen wat later deze week, druk.....
12 - Datum: 2011-12-18 00:03 - Afzender: Jamie
Bedankt Steven en Dirk! Ik beloof dat er nog veel meer spannende stukken zullen komen! ^^
13 - Datum: 2011-12-18 08:57 - Afzender: Santiago
@Massagraf, Dirk en Steven: Hartelijk dank voor jullie woorden.
@Massagraf: Zoeits had ik in het verleden van collega's ook al gehoord. Maar persoonlijk denk ik dat het een mooi, natuurlijk en duidelijk lettertype is... waarmee je o.a. Spaanse en Sloveense letters kunt maken die ik ook nodig heb. Comic Sans gebruik ik vaak, inderdaad, maar niet altijd...
@Maikel: Ik lees je stripjes altijd met spanning en genoegen. Mooie techniek. Heb je misschien zin in een interviewtje?

Groeten, S.
14 - Datum: 2011-12-18 10:02 - Afzender: Rob Brandon
@Santiago: Aardige cover, duidelijk herkenbaar als jouw tekenstijl, maar je hebt een geweldige vooruitgang geboekt! Je tekent mensen nu met duidelijke gezichtsuitdrukkingen in diverse variaties. Tijdens de laatste Interstrip tekende je vrijwel alle figuren nog volkomen uitdrukkingloos, zelfs als ze vreselijk kwaad of geëmotioneerd waren. Je tekst "Wij willen meer strips op StripSter" hoop ik volgend jaar waar te maken, ik wil meer strips gaan maken.
@Peter Brutin: Nieuw, Een veelbelovend talent.
@Haman: Ook een nieuwe, leuke tekenstijl, die cartoon, en goed ingekleurd, op de computer.
@Jeroen Putman: Elke keer weer een goede fantasierijke strip, je leeft gewoon mee met de zielige Natassja en Kraath.
@Nico Schuurman: Goed getekend figuur, in je cartoon, vooral het hoofd van de man, alleen de contouren hadden wat dieper zwart mogen zijn, wat op de computer goed als nog te realiseren is.
15 - Datum: 2011-12-18 13:26 - Afzender: Steven
@Rob: Santiago tekent volgens mij nog steeds op dezelfde manier als voor de InterStrip, maar omdat er toen aan hem gevraagd was om voor dat verhaal af te zien van cartoonstijl heeft hij zo neutraal mogelijke gezichtsuitdrukkingen gebruikt. Daarbij is hij toen wat te ver gegaan, want ook in realistische strips worden de uitdrukkingen een stukje overdreven, anders herken je ze niet.
Je eigen voornemen om meer strips te willen maken is mooi, ik hoop dat je veel navolging krijgt.
16 - Datum: 2011-12-18 15:05 - Afzender: Znort
Weer een aantal schitterende bijdrages!
Hopelijk ben ik er vanaf de volgende editie weer bij... Heb namelijk een wacom cintiq gekocht.

Grtz...Znort.
17 - Datum: 2011-12-18 17:25 - Afzender: Nico S
@Dirk,Steven en Rob: jullie commentaar snijdt zoals gewoonlijk weer hout, bedankt !Een lokale occupy activiste vroeg aan mij om een cartoon voor de occupy beweging te maken, maar ik had er eigenlijk geen tijd voor omdat ik druk bezig ben met een biografische strip over het begin van de tweede wereldoorlog in nederland. Daarom nogal gehaast deze cartoon gemaakt met alle gebreken van dien. In eerste instantie had ik bij het maken niet aan StripSter gedacht maar later dacht ik, misschien toch leuk genoeg om in te scannen en op te sturen.
18 - Datum: 2011-12-30 16:44 - Afzender: johnny bekaert - e-mail: jb@johnnybekaert.be
@ steven: verdikke verdikke het wordt een slechte gewoonte van me, teveel bezig met het tekenen op zich, en het er me goed bij voelen, en te weinig met de handen... bedankt om dit te melden, een verwittigd tekenaar ... enz ...
bekijk de Strips editie van 17 december 2011

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4076&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 17 december 2011

© 2000-2019
StripSter
2019-12-11