zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-10-24     03:49

1 - Datum: 2011-05-07 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Deze week helaas alweer het einde van de strip Zonsondergang door Yvonne Vetjens en Rodney Roger.
Nieuw is Sam Tollenaar die de vervolgstrip Caiasos onder het pseudoniem Massagraf aan ons laat zien.

Terug van weggeweest is Gnoe, waarvan we de komende tijd weer enkele cartoons publiceren.
Ook Daan Kogelmans toont ons weer zijn minimalistische The Void.
Terug is Poetzarelli met zijn Caztar. Vorig jaar publiceerden we al een aflevering op scenario van Geinz. Dit keer is Ivan Adriaenssens de scenarist. Overigens is Geinz ook weer terug met zijn Inspecteur Blomme.

Al met al weer een bomvolle editie met te veel leuks om op te noemen. Veel leesplezier!

De Strips-redactie
2 - Datum: 2011-05-07 09:55 - Afzender: dirk
inderdaad een bomvolle editie. Mijn indrukken:

@ Yvonne Vetjens en R Roger: Het zit er al weer op. Kort maar geslaagd. We volgden geen bordkartonnen personages en dat is al een hele prestatie in zo'n relatief korte strip, met ook heel wat actie in. De tekeningen zijn schitterend en die rode accenten geven een meerwaarde.
Op de laatste pagina valt het me wel op dat de lichamen van de personages niet doorlopen onder de teksballonnen. Een klein foutje.

@ Massagraf (wat een pseudoniem?!): vreemd verhaal. Waarom neem je niet wat meer ruimte voor je kadertjes? Nu zitten je personages er echt in gepropt. Ik merk dat die eerste ruiter op een my little pony rijdt (opzet?), al is rijden hier een groot woord. Die houding klopt niet. Hij zit zo diep in de pony, dat zijn voeten zeker de grond zullen raken. Nog een mooi gastoptreden van Bert en Ernie.
Het einde is voor mij onbegrijpelijk.

@ Rutger Coucke: weer straf.

@ JJ Sandee: weer zelfde opmerking over de verhoudingen lichaam - hoofd. Het profiel van je tovenaar lijkt me ook niet helemaal te kloppen. Nu is het wat platjes, terwijl ik op basis van het zijaanzicht een meer uitgesproken profiel zou verwachten.
De bomen waren me al opgevallen op p1 en ook op p2 klopt het niet helemaal. De vorm tot daar toe - het is een vreemde wereld- maar ze staan zo regelmatig en symetrisch. Een beetje onnatuurlijk dus.
Wel een pluim voor de teksten. Erg amusant geschreven.
3 - Datum: 2011-05-07 10:11 - Afzender: dirk
@ Rob Brandon: mooie Osama cartoon.

@ Geinz: in de eerste strip (het plaatje dat als klikikoon is gebruikt) valt me op dat de verticale lijn van de broekspijp van de japanner samenvalt met de verticale lijn van vloer. Zou natuurlijk kunnen, maar te vermijden. Oogt niet mooi.

@ Eric Hebben: ik ben niet helemaal mee. Die reus komt uit de Efteling. Die zeeman ook?

@Boterzwaai: op de tweede cartoon zie ik een aanzet tot variatie van de lijndikte. Goed. Ik denk echt dat dat je tekeningen sterker kan maken. Wel doordacht gebruiken. Bvb rond het contour van een personage op de voorgrond, of hier zou je een dikkere lijn kunnen gebruiken aan de onderkant van het bed en de lakens (om het idee van een schaduwzone weer te geven).

@ Poetzarelli en Adriaenssens: oogt echt professioneel. Alleen het personage in volledig profiel vind ik iets minder sterk.
De grap is ok, maar niet meer dan dat.

@ Ranzah: een beer in Australië? Maar goed, uiteindelijk stoort dat hier niet. Weer sterk.

@ Juul: die strip met de kleine tatouage vind ik erg geslaagd.
4 - Datum: 2011-05-07 10:22 - Afzender: Eric
@Dirk Lang Nek en Holle Bolle Gijs zijn beide personages uit de Efteling. Er wilden 2 personen uit Brabant aangifte doen tegen de moord op Bin Laden. Een van die twee kwam uit Kaatsheuvel waar ook de Efteling ligt.
5 - Datum: 2011-05-07 11:09 - Afzender: dirk
@ Eric: ok
Holle Bolle Gijs had ik niet herkend. En dat nieuwsfeitje kende ik ook niet. Vandaar kwam de grap niet over...
6 - Datum: 2011-05-07 11:38 - Afzender: Rodney
Ik zie dat voor deze week Dirk het stokje heeft overgenomen van Steven. Leuk om te zien!

@ Dirk: Bedankt voor je complimenten voor de strip en als lezers diepgang zien in mijn personages is mijn doel qua character-building geslaagd. Ja, je hebt helemaal gelijk. De lichamen lopen onder de laatste kader niet door. Volgende keer zullen we beter op de kleine details letten.

@ Iedereen: Tegen het einde van dit jaar gaan Yvonne en ik een start maken met de prequel van Zonsondergang. Daar speelt Valentina de hoofdrol in en dit verhaal zal zich afspelen in het oude Rome. Deze nieuwe strip zal volgend jaar uitgebracht worden in boekvorm via mijn eigen comics-label R-Comics. Wil je up-to-date blijven hierover. Bekijk de link hieronder maar voor release-dates van verschillende comics waar ik aan werk.
www.facebook.com/R.Comics
7 - Datum: 2011-05-07 11:49 - Afzender: Florien
Volle bak! Er zitten heel veel goeie tussen:
@Poetzarelli & Ivan Adriaenssens: Heel erg geslaagd! Goeie tekeningen en geweldig grapje. 1 van de leukste inzendingen deze week naar mijn mening!
@Massagraf: ehhh...beetje gek. Vraag me af wat voor beestje dat is op het einde.
@YV & RR: Kort maar (heel) krachtig.
@Rob Brandon: sterk! heel goed getekend die Osama!
@Juul: alleen de laatste vind ik moahhhh.
@Wouter Goudswaard: kan aan mij liggen, maar ik snap hem niet.
@Dirk: die 1e vind ik het leukst!
8 - Datum: 2011-05-07 18:05 - Afzender: Steven
@Santiago: dit is echt een prachtige cover van jou. Een goede afwisseling van teken- en kleurtechnieken.
@Yvonne en Rodney: mooi getekend, ik had niet vermoed dat dit verhaaltje zo "aangrijpend" ging eindigen, al had ik een paar scenariotwists binnengekregen. Op het einde heb je wel het gezicht van Lucy vlak naast Sam, waar een opvallend verschil in grootte te zien is (1/3 verschil). Was dit bij het tekenen niet opgevallen?
@Massagraf: ondanks een wat ongeoefende indruk vind ik dit toch een veelbelovend begin voor een vervolgverhaal, doordat gebruik gemaakt wordt van een uitvoerige beginpassage met de nodige humor erin. Maar de overgang naar het hoofdverhaal is niet erg duidelijk weergegeven. En waarom gaan we hier van monty-pythonland plots naar furry-toestanden? Dat zal hopelijk volgende week duidelijk worden. Eén posterafbeelding belooft wel nog meer weirdness in aantocht, maar dat kan alleen maar bijdragen tot de humorfactor.
@Jeroen: de professor is weer in zijn doen, al betwijfel ik of het spiegelsysteem 's nachts goed beeld geeft. Daarom had je de professor best een nachtlampje meegegeven, dat zou duidelijk bewegend beeld opleveren.
@Rutger: een merkwaardig verhaal, uit het leven gegrepen, mooi getekend en best goed verteld. Waarom je daarbij onnodig je eigen onzorgvuldigheid aanhaalt in de tekst snap ik niet, het is een kwestie van één keer zelf overlezen of laten nakijken en de fouten zijn eruit, ze dragen niet bij tot charme als dat de bedoeling is, buiten die dt-fout op p.4 dan.
@JJ Sandee: er beginnen zich wel wat interessante ontwikkelingen voor te doen. Eén van de getroffen mannen heeft een arm die haast tweemaal zo lang is als die van een andere, hou rekening met de relatieve lengte van ledematen. Omdat het niet de bedoeling is dat Shazram een beetje een onderdeurtje lijkt, moet hij wel iets kortere armen krijgen.
@Eelco Koper: ik heb me wel even moeten dwingen om je tekst door te nemen deze keer, er is teveel tekst om dit beeld vlot door te kunnen lezen en de kleine variaties op te vangen. Misschien kon je beter de tekst meer gescheiden houden van de strip, in één doorlopend tekstblok, en de onomatopeeën dan als enige afleiding toelaten.
9 - Datum: 2011-05-07 19:39 - Afzender: Wouter Goudswaard
@ Florien: Er valt op zich niet veel aan te snappen, het is ook geen bulderlach stripje... Het ging me hier vooral om de stilte in het laatste plaatje. Muziekman doet erg zijn best om haar te versieren, maar maakt dus niet echt indruk. Het meisje kijkt hem even aan en daarna is er die stilte...
Misschien iets te onduidelijk...:p
10 - Datum: 2011-05-07 20:43 - Afzender: DaanK - e-mail: shortzmag@gmail.com
Haha, nu staat er wel minimalistische :)

Goede comics allemaal, al vind ik dat sommigen wel wat schrijfles kunnen gebruiken.

-- DaanK
11 - Datum: 2011-05-08 15:08 - Afzender: jeroen putman
@steven: dat was veel logischer geweest , ja.
12 - Datum: 2011-05-09 11:11 - Afzender: Rob Brandon
Hier mijn bevindingen deze week:
@Dirk, Florien: Heel erg bedankt voor jullie complimenten op mijn cartoon
@Santiago Martín: Aardige cover, duidelijk gëinspireerd op de ramp in Japan.
@Massagraf: Hoe kom je toch aan zo’n artiestennaam? Ik ben het met Dirk eens, het is mooier om kaders en wat meer tussenruimtes tussen de plaatjes te nemen, alles ziet er nu wat op elkaar gepropt uit. Je bent nieuw, zie ik, de kritiek is goed bedoeld hoor, opdat je er wat van leert.
@Poetzarelli & Ivan Adriaenssens: Ook een nieuweling op de site. Je hebt een hele aardige cartoonstijl, het mannetje met de speer doet me aan de stijl van Guillermo Mordillo denken, die heeft veel legpuzzels ontworpen.
@Kitchentable Animation: Weer hetzelfde: Op de grote computer kon ik hem niet openen, op de kleine laptop zonder moeite wel, ik vond hem geweldig goed, leuk detail: Het bierglas dat heen en weer schudt op de piano waar het nijlpaard op speelt. De muziek is "Hocus Pocus" van Focus.
@Gnoe: Lang niet op de site geweest, zeer goede cartoons, vooral die van Cruijff als Griekse god vond ik zeer goed.
13 - Datum: 2011-05-09 22:45 - Afzender: Santiago
@Steven + Rob: Bedankt voor jullie reacties. Ik heb m'n best gedaan...
@Rob: We gaan het hier natuurlijk niet over politiek hebben, maar na het zien van je spitsvondige Osama-cartoon, dacht ik: Pollution!

Groet, S.

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=3947&page=1&titel=Forum: Het Oordeel, 7 mei 2011

© 2000-2019
StripSter
2019-10-24