zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2019-11-20     07:43

1 - Datum: 2010-10-23 01:42 - Afzender: Strips-redactie
¡Hola amigos!

A continuación una muestra del mejor arte comiquero de Holanda traducido al español. Son los trabajos que se presentaron el 28 Salón del Cómic de Barcelona de 2010. ¡A disfrutar!

Bovenstaande tekst voor onze Spaanse vrienden waarmee we onlangs kennis konden maken en die deze week komen kijken naar de Nederlandse strips die we via Gert Jan Pos en John Croezen binnenkregen: het toetje van ons Spaanse avontuur, dat we enige tijd geleden dankzij Santiago mochten beleven. Onder de twee thumbnails “Holanda, el placer de dibujar” kun je de inzendingen van de Nederlandse tekenaars bekijken voor de Ficomic 2010 in Barcelona.

In deze editie een vaarwel aan Piet Wijn, die twee weken geleden overleed. Naast de herinneringen die hij bij zijn geliefden en collega’s achterliet verwierf hij zich met zijn sprookjesachtige werk een stukje onsterfelijkheid. Fred de Heij schreef ons: "Piet Wijn was de eerste striptekenaar waar ik een kijkje in de keuken mocht nemen. En de woonkamer en de wc ook, trouwens. Ik vind dan ook dat ik bij deze hommage niet mag ontbreken.” Dank aan hen die de moeite namen hem eer te bewijzen.

En nu, op naar de strips!

2 - Datum: 2010-10-23 15:04 - Afzender: Hans
Van Erik Wielaert is zojuist een bijdrage aan de Piet Wijn hommage toegevoegd.
3 - Datum: 2010-10-24 11:43 - Afzender: Rob Brandon
Er zijn deze week heel mooie en goede inzendingen.
Aan een inzending voor de overleden Piet Wijn (Douwe dabbert)
ben ik dit keer niet toe gekomen. Martin van der Schuijt, hele mooie cover, jij kan het wel.
Erik Wielaert ik kende je nog niet, terug van weggeweest, ik heb je profiel bekeken, je maakt heel mooie dingen. Sigrid de Jong, je inkleuring is vooruitgegaan. Wat de Spaanse inzendingen betreft, heel aardig, Nederlandse striptekenaars in het Spaans, alleen kunnen de meesten geen Spaans lezen. Ik zou nog veel meer over de inzendingen kunnen uitweiden maar dan wordt dit commentaar wat al te lang, daarom laat ik het hier bij.
4 - Datum: 2010-10-25 14:54 - Afzender: Nick
Henk van der Geugten, leuke strip. Ranzah, geinige humor en leuk getekend. Rob Eikenaar, lachen jouw strips. Veel complimenten voor de rest van de strips.
5 - Datum: 2010-10-25 19:00 - Afzender: Santiago
Even mijn persoonlijke mening over de Nederlandse strips in Spaanse vertaling. Het is een prachtig initiatief en ik ben heel erg blij dat bekende Nederlandse strips ook in de Spaanse en Katalaanse taal gelezen kunnen worden, aldus het voorwoord van Holanda, el placer de dibujar. Zoals ik elders op dit Forum schreef, het is een verrijking voor het stripklimaat in de lage landen...

Zonder vertalers en vertalingen zouden we veel minder over de wereld weten, da's logisch, maar vertalen is tevens “liegen”. M.a.w.: Vertalen is een must, wil je je nieuwsgierigheid bevredigen, maar het is een ietsepietsie de lezer bij de neus nemen, zoals eigenlijk elke vorm van Kunst... Dat is nu eenmaal een bekende afspraak/schikking tussen schrijver/tekenaar/vertaler en lezer.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het voor mij heel erg vreemd is om strips van Hein de Kort, Jager, Peter de Wit en Hanco Kolk in het Spaans te lezen. Misschien stel ik me aan, maar hebben Hein de Kort of Gerrit de Jager bijvoorbeeld dezelfde (zeggings)kracht in het Spaans als in het Nederlands...? Is het voor Nederlanders niet “vreemd” om Paling & Ko (Mortadelo y Filemón; Francisco Ibáñez) in het Nederlands te lezen? Ik kan jullie verzekeren dat het twee verschillende strip-werelden zijn... Een vertaling kan een kunstwerk maken of breken.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben harstikke blij dat Nederlandse strips in het Spaans en Katalaans gelezen kunnen worden, begrijp me niet verkeerd! Proficiat! ¡Enhorabuena! Hopelijk krijgt dit project een vervolg! Een dikke pluim voor de vertaler(s), want strips vertalen is zeker niet makkelijk...! Maar het blijft vreemd, althans voor mij...

Groet allen, S.
www.granainoerrante.blogspot.com

6 - Datum: 2010-10-25 19:13 - Afzender: Santiago
Pepo Pérez en José Luis Munuera zeggen dat de Nederlandse strips "excelentes" zijn...

Groet, S.

7 - Datum: 2010-10-26 10:44 - Afzender: MaCo
@Martin: Ik vind de cover heel erg mooi. En triest. Dankzij mijn moeder heb ik bijna elk DD verhaal gelezen. Zo jammer dat hij er niet meer is...

Over het Spanje collectief, Ik moet ook wennen aan een Hein de Kort figuurtje dat 'Hola Pablo' zegt. Maar zouden beide culturen echt zo verschillen dat de boodschap niet over komt? Voegt missch juist een dimensie toe.

@Waldo. Je ervaring staat buiten kijf. Het werk is mooi. Maar zooo statisch. Ik mis expressie. Trek je je werk veel over?

@Ranzah: Heel erg leuk!

@Rob: Ging ook eens kijken naar jouw profiel. Wat heb jij veeeeeeeel gemaakt, wow.

@Jamie: Wat betekent zo'n kroontje boven een hoofd? Ik ben niet thuis in Manga. Heb jij nog een goede leestip?

Was weer leuk om de strips te lezen. Grtz!

8 - Datum: 2010-10-26 12:23 - Afzender: Steven
@MaCo: er zijn meerdere Robs, misschien bedoelde je Rob Brandon? Die heeft geregeld verschillende inzendingen per week, dat telt gauw op...
9 - Datum: 2010-10-26 16:11 - Afzender: Santiago
En we staan weer in de Spaanse fora... Zie link hieronder!

Groet, S.

www.entrecomics.com/

10 - Datum: 2010-10-26 19:15 - Afzender: waldo
@MaCo: Wat precies vind je statisch? De personages? De gezichten? Of de lijnvoering? En ja, ik trek veel over. Maar zelden of nooit van foto’s als je dat bedoelt. Een gezichtsuitdrukking teken ik meestal af van eigen smoelwerk uit een spiegel, niet van een foto. Vandaar misschien hier en daar een raar hoofd. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met expressieloos. Noem eens en tekenaar die het volgens jou wel goed doet.
11 - Datum: 2010-10-27 12:20 - Afzender: Ranzah
Even vooropgesteld dat ik alles leuk vind (en dat wat ik niet leuk vind vertel ik toch niet) geef ik hier mijn tips.

@MaCo: Sowieso een mooie strip. Ik heb het idee dat je inkleuring steeds beter wordt. Ik zou wel proberen om iets meer met atmosferisch perspectief te werken (voorgrond donker, achtergrond steeds lichter en dunner) zodat je prenten meer diepte krijgen. Ik denk dat het de moeite waard is om je met lijn getekende schaduwen weg te halen, en deze te vervangen door gekleurde schaduwen. Nu staan er erg veel overbodige lijnen in je prenten die afleiden van de figuren (in zwart wit zou het wel werken, maar volgens mij is je strip daar eigenlijk ook voor bedoeld).

@Waldo: Erg grafisch, ben ik wel een liefhebber van. Doet me ook denken aan strips uit de jaren 60/70 (is een compliment. Ik denk wel dat MaCo een punt(je) heeft; je figuren mogen wat dynamischer, meer beweging suggereren.

@Santiago: met zo'n harde inkleuring zou een zwaardere lijnvoering niet misstaan.

@AaaRGh: Ik zou er m'n beroep van maken als ik jou was ;-)

@Powerbeast: goed getekend, bijzonder fraai ingekleurd, maar voor mij compleet onleesbaar. Ik zie geen hierarchie in de pagina, kan geen volgorde ontdekken en elke vierkante cm schreeuwt net zo hard om aandacht als die er naast staat. Ik denk dat dat doodzonde is voor je comic. Nou weet ik wel dat ik een ouwe lul ben (en een fuckin' amateur); maar ik zou meer met rechte kaders gaan werken, en dat hier en daar op de pagina loslaten, ipv alle kaders loslaten.

@Nick van Tilborg: Absurd = leuk, dus ik ben voor. Echter; de afwerking staat je prenten in de weg. Het eerste wat ik zie is een slecht gescande tekening, en daarna ga ik me pas over de inhoud bekommeren. Dit is niets ten nadele van je tekenstijl of concepten, maar als je ze scant; inscannen als lijntekening of in Photoshop het contrast omhoog butsen. Je belettering haalt de prenten ook naar beneden. Of netjes leren letteren, of met de computer zetten (in jou geval zou ik met de hand blijven letteren, past wel bij je prenten, maar let op; het is een strip, geen boodschappenlijstje). Tot slot: een handgetekend kader zou qua compositie wonderen doen.

@Ranzah: ik zou je baan nog niet opzeggen als ik jou was...

@Joost Eijkholt: Mooie grafische stijl. Skalet zou ik een rustigere achtergrond geven; minder harde kleuren en een rustigere penseelstreek (alleen de achtergrond). Daardoor krijgt de prent meer rust, en je hoofdfiguur meer aandacht. Tekst wordt ook iets leesbaarder.

@Sigrid: ik denk dat je enorm veel baat zou hebben bij een digitale verwerking van je platen. Is een lange leerweg, maar het zou je tekeningen enorm ten goede komen. Dat zijn ze wel waard.

@Jamie: probeer je figuren eens een zwaardere schaduw te geven. Omdat je platen redelijk sober zijn heb ik vaak het idee dat je figuren zweven.
ranzah.blogspot.com

12 - Datum: 2010-10-27 12:33 - Afzender: Santiago
En de reactie van Chema García: Muy chuloooooooooooooo! Oftewel: Cooooooooool!

Groet, S.

13 - Datum: 2010-10-27 19:19 - Afzender: Joost Eijkholt - e-mail: joost@plusjoost.nl
@Ranzah Thnx voor de tip! :)
www.skalet.nl
14 - Datum: 2010-10-27 19:35 - Afzender: Eelco Koper - e-mail: kopercomics@yahoo.com
@Ranzah
Hahaha...het niet kunnen volgen heeft niets met leeftijd te maken en ja, misschien zou de pagina veel gemakkelijker te volgen in handige aparte plaatjes, zoals in jou absoluut leuke strip, maar ik geef toch de voorkeur aan deze vorm van chaos, zeker als deze ook in 't verhaal heerst.

En de stempel van amateur is iets wat je jezelf oplegt. Mijn commentaar over die fuckin' amateurs (in dat andere befaamde topic) heeft te maken met iemand met een slecht in elkaar geknutseld copy-shop boekje denkt dat 'ie het toonaangevende blad voor beginnend Nederlands talent maakt. Slaat verder niet op jou of wie zich verder nog meer hierdoor aangesproken voelt.
www.kopercomics.deviantart.com

15 - Datum: 2010-10-27 22:08 - Afzender: Steven
@Ranzah: Nick had me er vorige week al op gewezen dat zijn scanner betere tijden gekend heeft; ik heb de scans reeds moeten bewerken met contrast om de prent wat meer vaste vorm te geven. Bij zijn introductie op StripSter gaf hij ook aan dat de cartoons nog in onbewerkte vorm getoond zouden worden, zodat hij reacties voor een eventuele publicatie kon gebruiken; één van de onafgewerkte puntjes was de lettering.
16 - Datum: 2010-10-27 23:41 - Afzender: Ranzah
@Steven & Nick: Okee, dan blijf ik bij mijn eerste standpunt; Absurd = leuk, dus vooral doen. Ben erg benieuwd naar de uitgewerkte versies.
ranzah.blogspot.com
17 - Datum: 2010-10-28 09:25 - Afzender: MaCo
@Steven:Yep, Rob Brandon. @RoB E: Geniaal einde.

@Waldo, ik bedoel de houdingen en gezichtsuitdrukkingen, vind je zwart wit verhouding juist mooi. Ik vind heel de strip trouwens erg geslaagd, dat voorop. De kritiek moet je niet te zwaar opvatten.

Ik begon over overtrekken (van je eigen tekeningen, doelde niet op foto's) omdat ik bij mezelf merk dat bij herhaaldelijk overtrekken van eigen schepping om kleine foutjes weg te halen ed, er vaak ook iets van de ‘ziel’ van de tekening verdwijnt. De tweede keer is er (in mijn ogen) bijna altijd minder zeggingskracht. Laat staan de derde. Ik dacht dat hier te herkennen.

Om door te gaan op je houdingen, ik vind de figuren nu en dan geposeerd ogen. Wat onnatuurlijk en stijfjes. Door bijvoorbeeld de contrapost houding te gebruiken kan je wat spanning in je figuren aanbrengen. Of door een ander standpunt te kiezen. Je anatomie is heel knap, maar de stampende negerin bv zou misschien makkelijker power meekrijgen als je haar iets had gedraaid. Of als haar rechterbeen verder naar achter was geplaatst. De belichting van haar gezicht is erg geslaagd.

Stripster tekenaars die ik lekker losjes vind werken: Fred de Heij. Striptekenaars die ik erg expressief/dynamisch vind: Cyril Pedrossa. Ik weet even geen realistisch werkende tekenaars, dat vind je waarschijnlijk interessanter. Zodra ik op namen kom post ik ze hier.

@Ranzah: Yes, heb de strip ooit gemaakt zonder het oogmerk deze te kleuren. Atmospherisch perspectief is een goei. Denk niet dat ik de arceringen weghaal. Al is het een oefening, het gaat wel ten koste van de eenheid. En ik hou van worst.

Just kidding.

Grtz!

18 - Datum: 2010-10-29 18:48 - Afzender: waldo
@ MaCo & Ranzah: Over het verdwijnen van spontaniteit: bij het overtrekken is me dat niet zo opgevallen, maar zeker wel bij het inkten. De nuances van het potlood moeten eraan geloven. Er rest enkel puur zwart van de inkt of puur wit van het papier. Je kan dat enigszins opvangen door te arceren maar daar heb ik een obese broer aan dood (een lange pijnlijke doodstrijd, tumor te ver uitgezaaid).
Wat betreft de stijve harken: misschien moest ik wat minder talking heads tekenen. Ik hou wel van wat Quinten Tarantino doet in zijn films: er wordt enorm gekletst vooraleer er iemand kwaad wordt en overgaat tot geweld.
In elk geval: tnx voor de waardering en ik speel jullie opmerkingen door naar de bevoegde instanties…

19 - Datum: 2010-10-30 22:29 - Afzender: Jamie
@ MaCo : zo`n kroontje is het teken voor als je ergens van schrikt, of iets opmerkt ^^

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=3797&page=1&titel=Forum: Het Oordeel, 23 oktober 2010

© 2000-2019
StripSter
2019-11-20